Tom Waits - Warm Beer Cold Women

Medlem
Tom Waits - Warm Beer Cold Women

Skärtorsdag, och kvällen innan en fyra dagar lång helg. Säga vad man vill om ursprunget till dessa påskdagar, men två dagars extra ledighet är inte något som många kommer att klaga på. Själv sitter jag här själv med ett glas vitt vin, en bruten bit baguette med en klick smör och en fantastiskt brie. Vin är något jag inte dricker vanligtvis, men ibland kan det vara kul att testa sig själv och sina smaklökar och se att dom fortfarande fungerar som dom ska. Dessutom passar det fint ihop med en god ost och en bra brödbit. Ensam förresten, det är jag inte! Mitt sällskap heter så mycket som Tom Waits, och är en fenomenal person. Hans röst har beskrivits som att ha "dränkts i ett fat bourbon, lämnats hängande i ett rökhus några månader och därefter blivit överkörd av en bil.". Faktum är att det är jazzvärldens bästa röst någonsin, och hans kompositioner bjuder alltid på något spännande att låta sin hjärna tolka med de ljudvibrationer han åstadkommer.

Född i Pomona i Kalifornien 1949, med norsk, irländsk och skotsk påbrå, har han tagit över världen med sin röst och udda låtar. Han har aldrig rönt speciellt stora framgångar, utan alltid varit ett namn man vet gör bra musik ifrån sig. Hans största erkännande är antagligen soundtracket "One from the Heart" till Francis Ford Coppolas film med samma namn, men stannade "bara" vid en oscarnominering. Waits är också en jäkel på att stämma företag och folk; Audi, Opel, Mercury och Frito-Lay har fått betala skadestånd till Tom för att härmat hans kompositioner, efter att ha blivit nekade orginallåtens medverkan. Han är väldigt mån om att hans musik inte ska hamna i någon reklam, och sa: "Apparently, the highest compliment our culture grants artists nowadays is to be in an ad — ideally, naked and purring on the hood of a new car,", refererande till Mercury-affären. En riktig konstnär med andra ord.

Nu sitter vi här och nynnar, jag och Tom. Vi pratar om världens problem, och sjunger speciellt om två av dessa: Varm öl och kyliga kvinnor. Take it away, Tom!

#blogg

1
Skriv svar