Medlem
Respekt.

Har spenderat en stor del av min överdimensionerade fritid i att försöka hitta en algoritm för hur vänskap bildas mellan individer och det är ett koncept som jag har haft svårt att hitta en bra, fast, nästan betong liknande definition för: Respekt.
Respekt värkar vara ett utav dom där begreppen som det finns lika många definitioner av som det finns människor som funderat över det. Frågar du min wannabe-gangster-kompis säger han: ”Respekt är rädsla på lång sikt” sedan kommer han spänna musklerna och springa in i en vägg. Frågar du min mamma: ”respekt är att lyssna” säger hon för att sedan fortsätta skrika på den stakars skattevärks tjänstemannen på andra sidan telefonluren. Frågar du morsans prästkompis säger han: ”respekt är gud” men det är hans svar på allt och vi (människor) är alldeles för simpla på ett väldigt komplicerat sätt för att svaret skulle kunna vara så enkelt, hoppas jag. Personligen har jag ingen aning, just därför jag undrar över det. Antar att det på någon nivå har något att göra med det gamla slitna uttrycket: ”behandla andra såsom du själv vi bli behandlad” vilket jag inte håller med om. Tex om jag var ute och gick och någon kom upp till mig och sa ”vill du ligga?” skulle jag bli oerhört smickrad men jag känner en massa folk som inte skulle ha den reaktionen. Jag försöker istället leva efter regeln ”behandla andra såsom du tror att dom vill bli behandlade” men det kanske är samma sak...
I alla fall, finns det någon smått gudomlig individ därute som besitter sanningen bakom detta bedrägliga koncept? Eller någon överdrivet medveten filosofi mupp som kan dela med sig av sin visdom? Jag nöjer mig till och med om du är lite vassare än jag på att googla.

(Ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska snedsteg.)

Peace!

#blogg

1
Skriv svar