Den enda rätta

Medlem
Den enda rätta

För ett tag sedan var det någon någonstans som länkade till The history if the Soviet Union till Tetris-musiken. Jag klickade på länken och möttes av en väldigt enerverande melodi som var så fel! Jag blev gruvligt besviken men kom snabbt på förklaringen.

Min första (och enda) bekantskap med Tetris var på Commodore 64. Jag kunde sitta flera timmar i sträck och spela utan att störa mig på musiken. Tvärtom tyckte jag den var riktigt bra och satt ofta och nynnade med. Som tur var bodde jag ensam på den tiden. Sedan dess har jag försökt spela Tetris i flera inkarnationer men aldrig riktigt lyckats. Det är inte bara musiken som är fel utan även sådana saker som kontroller och annat som påverkar spelandet.

Jag lärde mig att när jag tryckte "ner" så föll blocket omedelbart på plats och nästa började falla. Det betydde att när man positionerat blocket rätt behövdes bara en snabb tryckning och man var klar för nästa. I de flesta andra versioner jag spelat betyder "ner" bara att man snabbar på fallhastigheten och det kan vara svårt att veta när blocket är på plats vilket leder till stor frustration.

Handlar det bara om det första mötet? Kan det vara så enkelt att det man lär sig först automatiskt blir rätt eller finns det sämre och bättre versioner? Om man väger in alla faktorer i ett spel så finns det naturligtvis sämre och bättre men hur stor roll spelar de för vilken vi föredrar. Personliga preferenser spelar naturligtvis en väldigt stor roll men hur mycket påverkas de av det första mötet? Medan du funderar tycker jag du skall lyssna på den enda rätta Tetris-musiken?

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar