Hunting Party

Medlem
Hunting Party

Begreppet "indiespel" är ett mycket känt sådant när man talar om datorspel men kanske inte fullt lika mycket inom just sällskapsspelsvärlden. Indie kommer från ordet "independent", alltså oberoende och man menar då på spel som har utvecklats oberoende av något bolag. I veckans avsnitt av ConraDargo Recenserar är detta just precis vad jag tar mig an: Hunting Party från 2005 som framtagits av oberoende spelutvecklare vilka helt på egen hand också har lyckats publicera sitt spel genom det alldeles egna företaget Seaborn Games.

Vad som fick mig att bli intresserad av denna titel var själva idén som tycktes blanda det klassiska Cluedo (Clue) med någon slags fantasy-värld a'la Sagan om Ringen; där spelarna iklädda rollen som hjältar ska bilda sig ett "hunting party" och jaga efter det stora hotet mot världen som kallas för "Skuggan", men för att lyckas hitta denna och ta sig förbi de allsköns hejdukar (varelser) som blivit utsända för att stoppa hjältarnas framfart, måste man först ta reda på var någonstans Skuggan gömmer sig samt vad dess svagheter är - vilket görs just på bästa Cluedo-manér med uteslutningsmetoden och ordentlig hjärngymnastik.

Se hela recensionen för en djupare inblick i vad Hunting Party är och hur det fungerar:

#blogg

1
Skriv svar