Spel jag minns - Henry's House

Flakmonkey
Spel jag minns - Henry's House

Det var ett tag sen sist så tänkte använda ett lugnt tillfälle till att skriva ett inlägg om ännu ett spel jag minns men som många här säkert inte kommer ihåg överhuvudtaget. Som så många av titlarna i den här inläggsserien är det ett Commodore 64-spel, det var ju trots allt den maskinen som gjorde mig till gamer, och den här gången har valet fallit på det kanske inte alltför kända Henry's House.

Hallen - första rummet i Henrys hus

Som de lesta spelen från den här tiden har det ett enkelt upplägg som presenteras på ett lite skruvat sätt. Du är Henry och av någon anledning så har han köpt ett hus som får det lustiga huset på Gröna Lund att framstå som en radhus från valfri svensk förort. Det är nämligen inte nog med att du måste leta rätt på en nyckel i varje rum för att ta dig till det nästkommande, de vaktas nämligen av saker som jätteskor, leksaksflygplan och ägg. Allt detta måste du manövrera dig förbi med den härliga typen av milimeterprecision som man inte är i närheten av i dagens spel.

Har du tänkt ta dig igenom hela huset så har du åtta rum framför dig med början i vad jag antar är en hallen, badrummet, köket, vardagsrummet, barnkammaren, sovrummet, matsalen och till sist den läskiga källaren. Åtta rum kanske inte låter som särskilt mycket och det är det inte heller om man ser till den tid som det tar att spela igenom det vilket filmen nedan visar med all önskbar tydlighet. Den tar dig från hallen till källaren på sju minuter, men som vanligt med såna här äldre spel så gav det åtskiliga timmars spelglädje ändå tack vare sin svårighetsgrad... spelglädje och enorm frustration ska väl tilläggas

Om sanningen ska fram så är det svårt att kalla Henry's House för ett bra spel och jag är inte förvånad över att det räknas som en av klassikerna till Commodore 64, men det har en speciellt plats i mitt hjärta ändå. Kanske var det de lustiga banorna som gjort att det har fastnat i mitt huvud eller så är det kanske frustrationen över att aldrig kunna ta sig igenom spelets sista bana. Vad anledningen än är så är den inte viktig egentligen. Spelet är ett av de spel som bränt sig fast allra starkast i mitt minne från mina barndomsår och det är vad som är viktigt i just den här "serien".

#blogg

Spel jag minns - Henry's House

Tänk, på den tiden räckte det med enkla hinder och pickup-points i form av mat för att få en att spela i timmar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Och vilket soundtrack det har sen!

KoP
Medlem

Aah.. gamla Henry´s house.. varför glömde jag ladda ner det till 64'a emulatorn på mobben häromkvällen? :S

1
Skriv svar