Färre spel till Nintendos konsoler att vänta?

Flakmonkey
Färre spel till Nintendos konsoler att vänta?

Något som många förståsigpåare länge har sagt är att trots Nintendos konsoler säljer i kopiösa mängder så är det svårt för några andra utgivare än Nintendo själva att sälja spel i samma utsträckning. Det har varit särskilt tydligt när det kommer till Wii där många hyllade titlar från trejdepartsutvecklare inte har sålt så mycket som de kanske förtjänar. Hur sant det är vet jag inte, jag har inte exakta siffror, men ska man tolka den japanska jätten Capcoms plan för det kommande finansiella året på något sätt så är det nog att de helt enkelt ledsnat och satsar på spel till andra plattformar istället. Ni kan själva se siffrorna som de presenterade tidigare idag här nedan och det är i mina ögon rätt anmärkningsvärt hur stor skillnad det är, speciellt när du betänker att det trots allt är Wii och DS/3DS som är de mest populära konsolerna där ute.

Citat:

(Planerade titlar och försäljning kommande året, förra årets inom parenteserna)
PS3: 16 titles, 8 million units (11 / 6.2 million)
X360: 14 titles, 4.7 million units (11 / 4.2 million)
DS/3DS: 9 titles, 2.4 million units (11 / 1.7 million)
PSP: 11 titles, 2.2 million units (11 / 6.2 million)
PC/Other: 3 titles, 500,000 units (3 / 500,000)
Wii: 2 titles, 200,000 units (5 / 1.4 million)

Källa

Nu är det ju på tok för tidigt att dra några större växlar av det här, men om det här nu är något som markerar starten på en trend så kan det nog leda till problem för NIntendo. De har ju en historia av att inte riktigt ta hand om tredjepartsutvecklare, var ju till stor del som gjorde att de förlorade marknadsandelar till Sega och Sony när det begav sig, och nu ser det ju ut som attt det kan vara på gång igen.

#blogg

Medlem
Sämre stöd från spelutgivare till Nintendos maskiner att vänta?

Ehm. Är det där exklusiva titlar då eller? Känns i sig överhuvudtaget väldigt lite till PC, eller är det där bara spel från Capcom?

Flakmonkey

det är spel från Capcom, annars hade det varit väldigt lite ja

1
Skriv svar