Nya löp och trail-skor införskaffade

Flakmonkey
Nya löp och trail-skor införskaffade

Nu när löpningen har tagit världen med storm som har ju hetsen och debatten kring "rätt" skor blivit allt kraftigare. Vissa påstår att du måste ha skor med dämpning som passar din fot och löpstil medan andra hävdar att det är det värsta som finns och att du istället ska lära dig att springa barfota och/eller med så kallade Five Fingers. Själv ligger jag (som vanligt) någonstans mittimellan och tycker att "rätt" skor är en nödvändighet eftersom jag inte kan springa barfota - än ska tilläggas.

Detta har blivit väldigt uppenbart under våren eftersom jag fått känningar i knät för första gången i mitt liv. Nu beror nog inte det enbart på dåliga skor, jag har ju tex inte skött streching samtidigt som jag efter ett långt uppehåll pga operationen gav mig ut och sprang runt en mil direkt och då är det inte konstigt att kroppen säger ifrån. Skorna jag sprungit i har dock varit under all kritik. Jag har till att börja med haft dem i 4-5 år och skorna blir ju sämre över tid, men det är ju också det faktum att jag nu väger en 60 kg mindre än vad jag gjorde då som är ett problem. Mina behov har helt enkelt förändras.

Därför tog jag mig idag till Runner's Store i Stockholm för att få hjälp av dem att hitta de som passar mig och det slutade med att jag kom ut med de två paren som du ser här nedan. Nej jag blev inte lurad att köpa två par utan det var faktiskt mitt mål eftersom jag ville ha ett par som jag kan springa på asfalt med och sen ett par trail- eller trekskor som jag kan ha när jag springer i skog, berg eller andra terränger som inte är fina spår. Med andra ord såna jag kan ha under Fjällräven Classic.

[ia=27066; large]
Ett par trailskor från Salomon och vanliga löpardojor från Saucony som var en ny men förbannat skön bekantskap.

Så ja n uär det bara att bege sig ut och springa antar jag. Ska dock vara lite smart nu och inte dra på för fullt från början utan börja med att springa runt 3-5 kilometer några gånger för att se att det känns okej. När det går utan några komplikationer så öka uppemot milen och så vidare. Under tiden ska jag ju också se till att strecha, gör jag inte det så känns det inte som att några skor i världen kan hjälp mig

#blogg

Medlem
Nya löp och trail-skor införskaffade

Mycket trevligt! Tror du har gjort ett bra köp!

Själv har man precis haft sitt första träningspass med en PT för att finjustera träningen. Har nog aldrig varit så här trött i så många muskelgrupper samtidigt kan jag säga, så detta är något jag varmt kan rekommendera! Samtidigt så hade jag en liten konsultationsstund där jag fick reda på en hel del smarta tips om min träning.

Flakmonkey

Mjo de känns bra iaf och det stödjer upp där jag behövde stödja med tanke på min fot och löpstil så det blir nog bra, tänkte ta mig en tur imorgon på lunchrasten... bara en 3 km eller så för att inte överanstränga. Känner för övrigt inte av knät nu överhuvudtaget vilket är positivt

Har tänkt kolla med en PT på friskis, inte så att jag behöver det varje gång, men så att jag får koll på styrkeövningar. Jag känner ju nu att det börjar bli dags att träna lite diskomuskler också

Medlem

En kompis till mig köpte "Five Fingers" skor. Han är riktigt nöjd med dom, han springer ute i skogen och så, det var inte riktigt skönt med dom på asfalten, sa han. Hans är svarta och det ser ut som han har gorillafötter på sig


signatur
1
Skriv svar