Väntans tider är förbi! Igen.

Medlem
Väntans tider är förbi! Igen.

Det är förvisso en mindre dramatiskt händelse jag nått fram till denna gång - inte som förra gången då livet för alltid bytte skepnad - men det är ändå ett länge framemotsett mål som uppnåtts. Jag har till slut köpt alla delar och ska just till att bygga ihop min nya dator. HAL kommer han att heta.

Jag brukar oftast vara en medveten kund, och läsa på och jämföra innan jag köper och bygger så att det blir så bra som jag alls kan få det (d.v.s. kraftfullt och tyst till en någorlunda överkomlig penning). Men den här gången har jag slagit personbästa med råge! Datorn blir löjligt kraftfull i jämförelse med alla maskiner jag tidigare använt, och den torde hålla både en sval temperatur och en viskande låg ljudnivå trots hygglig överklockning.

Förmodligen kan jag tacka mitt långa förberedelsearbete för detta. Jag har nämligen planerat ett nybygge i ett par år, men av olika anledningar inte kommit till skott förrän nu. Alltså har jag haft frustrerande god tid på mig att invänta och väga komponenter och priser mot varandra. (Oavsett vad ordspråket säger så hävdar jag att den som väntar på något gott ALLTID väntar för länge.) Naturligtvis gör även den pågående tekniska utvecklingen att det senaste bygget också är det bästa - konstigt vore det ju annars!

Faktiskt väntar jag mig att bli så nöjd att jag inte kommer att se några stora anledningar till uppgraderingar framför mig. Alls! Jag vet att krav på högre hastighet, större lagringskapacitet och lägre strömförbrukning kommer att infinna sig, men för kontorsändamål finns knappast behov av ett snabbare system än detta, och skärmar större än 24-25 tum är egentligen inte bekväma att ha på skrivbordet, så min nuvarande upplösning ska inte behöva inte ökas.

Jag ägnar mig inte heller åt programmering/kompilering, 3D-rendering eller videoredigering, så alla normala aktiviteter lär flyta problemfritt och fort. Det enda som i nuläget kan motivera en framtida uppgradering vore att få in ännu tystare och energieffektivare komponenter, men det handlar mer om principer då än om praktisk nytta. Inget i burken lär väsnas eller värma speciellt mycket, så frågan är snarast teoretisk.

Möjligen kan mer och snabbare minne komma på fråga en dag, men 4 Gigabyte räcker trots allt långt, och ett något snabbare RAM gör faktiskt inte någon avsevärd skillnad för användarupplevelsen. Förmodligen skulle jag inte märka förbättringen alls utom i teoretiska tester av systemet. Och att uppgradera minnet är såpass enkelt att det knappt ens räknas som en uppgradering i alla fall.

Så, vad ska jag nu ge mig på med min nya leksak? Jag har under åren samlat på mig massor av lockande speltitlar för att ta mig an den dag då en tillräckligt kraftfull maskin fanns tillgänglig. Och det gör den ju snart. Ska jag börja med det senaste, modernaste storspel som jag kan hitta för att testa vad bygget går för? Eller skulle då alla de uppbyggda förväntningarna kring de senaste årens alster grusas i och med att de överglänses redan innan de installerats? Eller bör jag börja med det äldsta jag har - men inte har spelat - och beta av spelhistoriens utveckling så som den utföll? Det är ett dilemma, det här. Lyxproblem? Half Life två tror jag det blir. PC-Gamers högst betygsatta lir genom tiderna kan ju inte vara fel! Det kan dessutom vara ett bra val så att jag är förberedd inför treans ankomst, när det nu blir...

För den som är intresserad av hårvara kommer listan av komponenter här:

Chassi: Antec P183 som kyls av två stillsamma Gentle Typhoon ut och en Apasa Apache in.
PSU: Antec CP-850
Moderkort: ASUS Sabertooth P67
Processor: Intel Core i7 som kyls av en Noctua NH-D14
Minne: 4 GB OCZ 10666 8-8-8
Grafikkort: MSI R6950 Twin Frozer III Power Edition
Systemdisk: Intel SSD 320 160 GB
Lagringsdisk: Samsung Spinpoint F3 1GB
Skärm: SyncMaster T220
Tangentbord: Logitech Illuminated

Som bonus för mig som mest använt XP och bara avsides sett Vista så ska härligheten driva Windows 7, vilket bör göra sitt till för att förhöja njutandet.

Nu gäller det bara att få den första påsättningen av systemet att fungera ljudlöst och friktionsfritt.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar