Sladdade in på Rajala

Medlem
Sladdade in på Rajala

Igår var det dags för ett besök på Rajala. Alltid trevligt att omge sig själv med dyra kameraprylar (om än inte mina egna). Kimmo var där och vi snackade lite studio och kameror... han fick mig även att sukta efter nytt redigeringsprogram Capture NX. Verkar vara ruskigt smidigt då man vill göra justeringar på många bilder samtidigt, något jag skulle ha stor nytta av vid redigeringen av bröllopsbilder. De tenderar ju att vara i antalet flera hundra och även om alla inte behöver genomgå photoshoping så kan det vara trevligt att leverera bra jpg-filer. I dagsläget spenderar jag inte veckor på att justera mättnad, kontrast etc på jpg-filerna utan kör bara RAW-filerna som är aktuella för Photoshop genom mitt kritiska öga. Resterande bilder levereras utan påtitt och ser ju naturligtvis lite mindre roliga ut än vad de skulle kunna göra.

Kruxet är att programmet är dyrt... någonstans runt 3000:- och det känns inte aktuellt i dagsläget.

På bordet framför mig, eller rättare sagt i stolen där jag skulle sitta (fick flytta på den försiktigt) så låg Leicas monsterkamera S2. En till synes helt vanlig spegelreflexkamera men icke! Kvalitet som bara tyskar kan leverera och en skärpa utan dess like. Tyvärr sitter prislappen så högt att jag inte ens kan nå den.

Ställde mig förresten i kö på en iPad igår. För tydligen är de suuupersvåra att få tag på även för handlarna. Jag hörde talas om en explosion på någon av Apples fabriker i Kina och det skulle ha med saken att göra. Handlarna har i dagsläget inte en susning om när nästa leverans kommer, och ännu mindre hur många paddor de får. Men i kö står jag och håller tummarna extra hårt för att jag ska få min egen lilla platta innan semestern.

Redigeringen av bröllop går framåt, jag har planen på att färdigställa 5 exklusiva bilder (alla i olika varianter) per kväll fram till fredag. Då har jag färdigställt ca 30 bilder och det är vad jag ska leverera. Känns fint. Sen blir det heldag på lördag med start i Turning Torso och avslutning på en gård söder om stan.

#blogg

1
Skriv svar