Medlem
Munchkin

Det finns inte många sällskapsspel där ute på marknaden som får mig att skratta gott, men här har vi ett av dem: Munchkin. Jag undrar just om Steve Jackson när han för nu 10 år sedan skapade det första spelet, som hette kort och gott Munchkin, kunde föreställa sig vilken otrolig succé han hade framför sig och alla de expansioner samt nyutgåvor som skulle följa de kommande 10 åren (och även fortsätta därefter). Med en så otroligt enkel spelidé som att döda monster, stjäla skatter och hugga sin vän i ryggen är det svårt nog att själv försöka föreställa sig hur pass stort någonting sådant verkligen skulle kunna bli.

För Munchkin handlar i grund och botten om just det: att döda monster för att ta deras skatter och sätta käppar i hjulet för sina mot-/medspelare. Visst kan man dock att ta hjälp från varandra i Munchkin och det kommer man också att göra, dels för att de monster man möter i spelet är helt framslumpade och kan vara såväl de allra löjligaste man har sett till de mest vansinnigt svårbesegrade, men främst på grund av just det här med hur man hela tiden försöker sabotera för varandra. För en stor del av nöjet med Munchkin är just att se till så att ens vänner näst intill blir ovän med en, genom att kasta diverse kort på varandra som gör att man förlorar ett vapen, en bit rustning, sina surt förvärvade nivåer (vad spelet går ut på: att uppnå nivå 10) eller rent utav sitt liv i allra värsta fall.

För den som ännu inte har stiftat bekantskap med detta totalt galna och kaotiska spel där halva speltiden går åt till att sitta och läsa kortbeskrivningar så är veckans avsnitt av ConraDargo Recenserar ett måste att se, för Munchkin är lika mycket spelhistoria inom sällskapsspel som Quake eller The Legend of Zelda är på dator- och TV-spelsmarknaden.

#blogg

Medlem
Munchkin

Skumt, men jag får upp "Video-klippet ej tillgängligt... Får logga in på tuben och kolla det där istället.

Medlem

Funkar för mig att se det här i alla fall


signatur
Medlem

Skumt indeed men till och från blir det så även för mig bara helt random med vissa klipp...

Medlem

Nice Conra Jag var förbi på WorldofBoardGames och köpte Shards of the Throne till TI3 idag. Har du köpt det än? Brukar du spela TI3 ofta nu för tiden?

Medlem

Oj har de fått in expansionen nu alltså?? Åh gud vad jag måste ha den då ;D Det har inte blivit nånting ännu det här året men det kommer, förra året blev det typ en gång varannan månad efter att ha introducerat spelet för ett par kompisar som blev helt uppslukade av det När jag berättar att expansionen nu finns å få tag på lär de tända till rejält

Medlem

Yes, det kom igår! Ska faktiskt lira första gamet om en timme eller så, det ska bli sjukt kul. Vi kanske får utmana ert gäng på en mäktig 8-personers galaktisk invasion någon gång.

1
Skriv svar