Själsligt förfall

Medlem
Själsligt förfall

Den mörka sidan är förförisk och lockar med enkelhet, snabbhet, och omedelbar tillfredsställelse. Inget karaktärsdanande slit här inte! Jag känner min bredbenta ståndaktighet vackla, och inser att det bara är en tidsfråga innan jag fallit till föga för enkla installationer och okomplicerat handhavande.

Nyligen har jag nämligen byggt en ny dator, och jag har ansträngt mig för att hitta kraftfulla men ändå tysta komponenter för att kunna bygga en så bra maskin som möjligt. På denna burk har jag sedan installerat en hög med spel som jag köpt eller fått under åren, och som inte fungerat på min tidigare dator - en nu fem år gammal laptop, med allt vad det innebär av begränsningar.

Besvikelsen blev därför stor när det ena storspelets installation fallerade efter den andra. Oblivion Game of the Year Edition fick jag inte rätt på. Inte heller Neverwinter Nights med expansioner, eller Fallout 3 Game of the Year Edition. Diverse filer "doesn't match the file in the setup's cab file." och varken "Försök igen", "Ignorera" eller en total ominstallation verkar göra någon skillnad. Efter lite sökande på nätet verkar det som att jag drabbats av secuROM, och att det är utgivarna som sätter käppar i hjulen för mig. (Förstår jag saken rätt så kommer dessutom min dator att fungera sämre och sämre för varje spel jag installerar som använder sig av secuROM (eller dylikt skydd). Det ska jag dock inte svära på, men ju fler bakgrundsprocesser som körs, desto instabilare system, är min erfarenhet.)

The Orange Box fungerade dock fint att installera för några veckor sedan, och med den kom ju även Steam till min dator. Jag har länge varit skeptisk till nedladdade - om än köpta - produkter, men när min fru nyligen pratade om Worms och jag sedan hittade spelet för under 5 € där i Steam-butiken så slog jag till och bröt mot en princip. Jag köpte ett spel från en nedladdningstjänst.

Det var ju så lätt. Och så billigt. Vilken skada kan det egentligen göra? Jag vet att det är fel (!) men jag är en modern man med obefintligt tålamod vad gäller väntetider, och kanske är det hur som helst dags att lämna 90-talet och utnyttja nätets fulla potential...

Under sommarrean på Steam så såg jag Fallout 3 Game of the Year Edition för 11-12 €, men jag insåg inte då att erbjudandet var så kortvarigt, och jag handlade inte. Nu kostar spelet det dubbla, och jag känner inte för att betala ännu en gång för en produkt jag redan äger. Men en dryg hundring hade det varit värt att slippa huvudbry med installationer som inte fungerar.

Jag vet att jag redan fallit för den mörka sidans behag - jag känner det i luften och rymden omkring mig - jag har bara inte tagit steget till att omfamna den till fullo ännu. Men det var ju inte för min egen skull... Jag ville ju bara överraska min fru med något roligt vi kan göra tillsammans... Och som alla vet kantas vägen till helvetet av goda föresatser! Jag är bekväm. Och jag vill inte slåss för gamla principer längre. De nedladdade spelen medför ju också de goda effekterna att man slipper leta fram rätt skiva när man vill spela, och att man alltid (?) får ett patchat spel redan från start.

Någon hake borde det finnas, men jag har inte upptäckt den ännu. (Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant så är det oftast det också.) När jag väl blir varse så kommer min själ redan att vara dömd och utom räddning, så att jag hur som helst lika gärna kan fortsätta på min inslagna väg och försvinna in i mörkret fullständigt.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar