Analoga och digitala brädspel

Medlem
Analoga och digitala brädspel

Hej, Internet!

Det var en lång dag i brädspelandets tecken i dag. Sent hem blev det dessutom. Nåja, det var det på alla sätt och vis värt. Dagen spenderades nämligen med HeroClix och Wings of War. Det tidigare är en gammal kär bekantskap och det senare är ett nytt stjärnskott för min del. Att spela utan dator, analogt om man så vill, känns härligt... vad ska vi kalla det? Nördigt av den gamla hederliga skolan eller stenåldersmässigt? Beror nog på vem man frågar. För egen del har jag ingenting emot återgå till klassiska bräd- och konfliktspel. Kanske på grund av att jag börjar närma mig åldern (eller är jag redan där?) då man inte riktigt behöver bry sig. För tio år sedan var det dock desto mer noga vad man sysslade med.

För de oinvigda är HeroClix ett spel där man slåss med varandra via figurer ur Marvel-universet. Det finns förvisso karaktärer från DC Comics också, men DC är ju ingen som riktigt bryr sig om på allvar så det är mest på skoj och på nåder som de får vara med och leka - likt rödhåriga styvbarn om man så vill. (Märk väl, Batman är det solklara undantaget som bekräftar regeln!) Riktigt kul, riktigt nördigt, riktigt bra.

Wings of War är ett enkelt eller avancerat spel, allt beroende på mycket anpassningsbara regler, där man tar till skyarna och slåss i flygplan från de båda världskrigen, respektive. Just i dag flög vi maskiner från det första av de två och Röde Baronen (den här gången undertecknad) stod som enda överlevande. Ett mycket roligt och trevligt spel som dessutom är förvånansvärt lättillgängligt. Är det kanske något för ConradDargo att ta en närmare titt på?

Nehej, nu måste jag slå på Xboxen och testa Kill Team! Självklart har jag skickat alldeles för mycket pengar till Games Workshop i mina dagar, så det är givet att ta en ordentlig titt på allting Warhammer-relaterat. Framför allt just sci fi-varianten 40K. Åh, vilken nostalgi... Warhammer har jag spelat en hel del i mina dagar. Vadå... varför tittar ni så konstigt på mig?

#blogg

1
Skriv svar