Brink: E-sportens nya gigant?

Medlem
Brink: E-sportens nya gigant?

Brink var tänkt som mitt nästa stora spel men bleknade efter några timmars spelande. Med fel bild av spelet och problem att förstå mekaniken hamnade det på hyllan. Senare när spelet syntes överallt som nästa stora e-sportsspel blev jag nyfiken. Jag älskar e-sport, men inte Brink, vad har jag missat?

ESL Championships
Såg några matcher från ESL Championships, som är en europeisk cup med 200 lag anmälda där det finns 15 000 euro i prispotten. Tävlingen har nått slutspel och finalerna ska hållas på Gamescom i Tyskland med start 17 augusti. Efter kvalet fanns tyvärr inga svenska lag med men Finland visade styrka och tog sig vidare med lagen Vintage och 6-1. Finnarna slogs dock ut innan finalerna.

Tolkas som obalans
Innan jag går in på spelets e-sportskvalitet så vill jag bara berätta något anmärkningsvärt med ESL-turneringen. Man har gjort regeländringar i spelet. Vissa klasskunskaper är borttagna och tydligen har teknikerklassen blivit värst drabbad. Är de övermäktiga annars? Dehack-skillen kan inte användas och allt hackat förblir så. Dessutom är Selfrevive borta. Att man gör om spelet för tävlingar kan tolkas som om det finns en obalans. Jag kan inte hitta orsaken till ändringarna men spelet blir inte mer underhållande att se på.

Mild upplevelse
Matcherna var faktiskt en mild upplevelse. Har man ingen kunskap hur kartorna och uppdragen fungerar är det svårt att få ett sammanhang. Som observatör försvinner en del av atmosfären när du inte hör inte röstskådespeleriet. Att skilja spelarna åt är problematiskt för båda lagens namn är i samma färg. Fördelarna är uppdragen som lagen måste utföra och däri ligger magin. Det räcker att du håller koll på var huvuduppdraget är så kommer underhållningen till dig. Tyvärr finns problem där med för uppdragen är långa och lite repetitiva.

Efter plågan
Yxan föll på Brink, men generellt är majoriteten av FPS svåra att titta på. De är inte byggda att skådas lika bra som t.ex. Starcraft. Det hänger mycket på att kommentatorerna håller det intressant och ESL valde definitivt fel personer för uppdraget. De stora felen var att de tvingade oss se på flera minuters uppvärmning och de pratade när banans introduktion visades. I såna lägen håller man tyst! Efter plågan kände jag ansvaret att titta på fler matcher utan ESL-stämpeln. Tur var det för det finns kvalitet ute på webben.

Lek inte med tittarens tid
Står sig Brink som e-sport? Klart det gör, men tekniken måste bättras. Till er som kommenterar FPS-spel: lek inte med tittarens tid utan tänk igenom vad ni ska sända. Ni kan rädda en svårtittad sport! Notera att allt inte behöver göras live! Hellre ser jag en redigerad match med djupgående granskningar än direktsändningar som känns krystade.

Brink är kul
Efter jag skrivit detta spelade jag lite Brink och jag har faktiskt lärt mig en hel del. Spelet är långsammare än konkurrenterna men till sin fördel faktiskt. Brink är kul! Opolerat men underhållande.
/Ulke E-sport på svenska

För dig som inte är inbiten Brinkfanatiker men vill få bättre koll:
Höjdpunker ur Brink TV Day 1 Launch Event

#blogg

1
Skriv svar