Så ökar vi farten

Medlem
Så ökar vi farten

Efter att ha läst en hel massa positivt om intervallträning så bestämde jag mig för att göra en variant. Att plåga sig själv med rent intervall-schema är nog något jag låter mogna en liten stund till innan jag vågar mig på det. Men att köra kortare pass med ökat tempo kändes spännande.
Det är lite dubbelt egentligen, för å ena sidan vill jag springa så långt som möjligt. Å andra sidan vill jag ju springa så långt som möjligt, så snabbt som det bara går. På så vis blir de här korta, snabba, passen en oumbärlig träning. De hänger liksom ihop.

Anyway... idag när det är sol och varmt så bestämde jag mig alltså för att köra ett kort pass. Rundan jag tänkte mig är ca 3km (3.41km för att vara exakt) och lämpar sig väl för snabbare löpning. Marken är plan och jag korsar inte mer än någon enstaka bilväg och cykelväg. Fullt blås helt enkelt!

Det var lite spännande att ge sig iväg för jag visste inte alls vad kroppen skulle säga om den raska takten. Skulle jag känna av kramp i vänstervaden som jag brukar göra när jag går ut hårt eller skulle det strula någon annanstans? Efter ungefär 2/3-delar började jag känna av vaden men inte värre än att jag kunde hålla tempot uppe och avsluta med god min.

Sluttiden blev 13min34sek vilket ger: 3.59min/km och en medelhastighet på 15.06km/h

Så jäkla skönt att klippa sub 4min/km om än precis på håret!

Kanske var det för att jag blev inspirerad här på morgonen av en trevlig tjej på Löplabbet[www.loplabbet.se]. Trots att jag inte köpt skorna av dem eller planerade att köpa några heller så erbjöd hon sig att kolla mitt steg för att avgöra om skor och sulor passar mig eller om jag behöver byta. Jag var rädd för att vinkeln skulle vara fel och att jag ska förvärra min hälseneskada. Men allt såg bra ut och det var grönt ljus för att fortsätta så som jag gjort. Skönt!

Tack till Löplabbet... javisst priserna ligger aningen över nätpriser i många andra butiker men av erfarenheten idag så är de mycket service-minded, kunniga och inte alls intresserade av att sälja dig det "dyraste" utan enbart ute efter att göra dig så nöjd du bara kan bli. Det är en skön känsla när säljarna verkar bry sig om dig istället för att de tänker på marginaler och annat.

Idag ska vi ut till Katrinetorp där Linda och jag gifte oss. Samt där jag plåtade ett av sommarens bröllop. Solen lyser så härligt så jag tror bestämt att jag tar med mig kameran och gör ett försök på lite fina sommarbilder.

Tills nästa gång, ha det bäst!

#blogg

1
Skriv svar