The Wire fortsätter övertyga med säsong 2

Flakmonkey
The Wire fortsätter övertyga med säsong 2

Fan va bra den var! Säsong nummer två av serien The Wire alltså. Visserligen så hade jag höga förhoppningar på den efter den grymma öppningssäsongen med Barksdale i huvudrollen, men samtidigt så insåg jag att den nog skulle vara svår att följa upp så jag försökte ställa ner mina förväntningar en aning. Helt i onödan skulle det dock visa sig.

Manusförfattarna skulle ju ha kunnat göra det lätt för sig och fortsätta fokusera på Barksdales gäng, det hade säkerligen gått hem i stugorna det också. Istället valde de emellertid att göra det svårt för sig genom att skifta fokus till Baltimores hamnarbetare och deras kamp för överlevnad som tvingar dem att göra saker de egentligen inte vill göra. Nu ska jag självklart inte avslöja mer än så, men jag kan bara applådera deras vilja att vidga tittarnas vyer en aning och visa flera sidor av stadens kriminella sida.

Trailer till säsong 2

Självklart innebär inte detta att allting är nytt. Barksdale och andra elakingar är med även under säsong två men de spelar en betydligt mindre roll som både bygger upp inför framtida säsonger (tror jag) och visar hur saker och ting hänger ihop i den undre världen. Bland godingarna är också många tillbaka samtidigt som nya tillkommer. Eller godingar förresten, de är ju inga änglar direkt trots att de är poliser, åklagare, etc och det är ju ännu en av seriens styrkor. Den känns väldigt trogen verkligheten eftersom de som är "onda" visar upp fina sidor samtidigt som de "goda" visar upp sin fula. Det gör det hela betydligt mänskligare och jag gillar verkligen det.

Så ja nu är det bara att sätta igång och se säsong tre, förhoppningsvis följer den samma mönster och bygger vidare på personer, platser och relationer från tidigare säsonger samtidigt som det kan stå stadigt på egna ben. Då kommer mina resor till och från jobbet blir fantastiskt underhållande.

Och förresten så äger Omar oss alla!

#blogg

The Wire fortsätter övertyga med säsong 2

Har en fet box på bokyllan som väntar att ses, ska först plöja genom "The Dead Zone" och "The X-Files", sedan blir det "The Wire", och därefter är det dags att se om alla "Star Trek"-serier, puh. Blir väl färdig 2016 någon gång.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Konstigt att man aldrig hört talas om den här serien men jag gillar han som spelar Andy Bellefleur i True Blood. Grym skådis

Omar är en av de skönaste filmpersonligheterna jag stött på. Han fullkomligen ÄGER varenda scen han är med i.

1
Skriv svar