Speljournalistiken är död (igen)

Medlem
Speljournalistiken är död (igen)

Den senaste veckan har Twitter glödit av harmsna inlägg om hur Roots är ett reklamblad, producerat av en reklambyrå och finansierat av Namco Bandai. Vilket den faktiskt är. Om det gör den till en reklamprodukt är väl egentligen oviktigt i sammanhanget, men att det gör den till den journalistiskt tveksammaste produkten sedan folk började skriva om spel i Sverige är givet. Men är det egentligen ett så stort steg?

I Sverige har vi speltidningar som håller hårt på sin integritet. Jag har själv jobbat heltid som redaktör på ett par av dem och minns att jag var väldigt noga med att inte låta frilansare se pr-killarnas riktlinjer för vad de fick och inte fick skriva om. Ledsen utgivare, det där vackra och pedagogiska flödesschemat som visade EXAKT vad som var okej att nämna i recensionen, och inte, gick direkt i papperskorgen - våra skribenter var och är inga idioter och behövde inte sådana komplikationer när de försöker åstadkomma en bra text. Vilket också blev slutresultatet, och ingen hade några klagomål. Men det var ett sidospår.

Min poäng är denna: Oavsett hur höga moraliska hästar man sätter sig på (och jag har alltid sett mig själv på en åtminstone medelhög häst), så är det inte vi skribenter och redaktörer som bestämmer vad vi skriver om. Visst, vi har full kontroll över vad vi skriver, och hur vi skriver det, men det är utgivarna som bestämmer vad vi har tillgång till i form av preview-koder, intervjuoffer och bjudresor till utvecklarna. Det är ytterst ovanligt med någon form av undersökande eller grävande journalistik i spelbranschen, det närmaste vi har kommit hittills är Fiendens oberoende approach. Men ingen kommer att göra något liknande med recensioner och förhandstittar, där har utgivarna total kontroll över vad som flödar nedåt i pyramiden.

Men de vill ha mer. Nu försöker jag inte utmåla spelutgivare som verklighetens elaka rymdimperium, det är de inte. De är företag som råkar hålla på med spel, och som vill och måste tjäna pengar på det för att trygga sin fortsatta existens. Och därmed förstås den fortsatta produktionen av spel för oss som älskar kulturformen. Men det är helt naturligt att de vill veta och styra över exakt vad som skrivs om deras spel. Nu har jag inte läst Roots ännu, men att en utgivare finansierar en tidning som enbart skriver om just deras spel är förstås nästa logiska steg i dessa ekonomiskt bistra tider. Och att speltidningar inte är någon gigantisk kassako för förlagen är ingen hemlighet, så vill man skriva om spel i en "riktig" tidning är det föga förvånande att man tar en sådan här chans. Hade det inte varit för finanskrisen är jag övertygad om att någon av de stora utgivarna redan hade dragit igång sin egen tidning.

Får vi se EA Magazine och Ubi PLAY slåss om läsarnas gunst inom ett par år? Ja, kanske. EA har, åtminstone i Storbritannien, redan börjat träna upp sina egna speljournalister. Jag undrar om de får skriva om Nintendo-spel på kursen...

#blogg

Medlem
Speljournalistiken är död (igen)

Väldigt intressant Mats. Hur skulle spelutgivarna reagera om flertalet speltidningar/sidor började ställa högre krav på skriftfrihet? Är det något som skulle funka på de utgivare som verkligen vill begränsa informationen om spelen?

Medlem

Jag vet faktiskt inte, som det är nu funkar ju samarbetet, utgivarna får kontrollera vilket material som går ut, och redaktörerna får kontrollera vad som skrivs och hur. Jag är dessutom rätt säker på att svensk spelpress har betydligt högre integritet än t ex den engelska, där det lär förekomma betydligt mer köpt täckning av spel, dealande med annonser, omslag och annat. Sådant har vi i princip inte sett alls i Sverige. Förrän nu, då.

Medlem

Den uppfattningen har jag med. Jag tycker att det är okej om utvecklarna/utgivarna bestämmer över vad ni journalister spelar (vilka banor etc.) till den grad att det inte går ifrån det spelet dom egentligen utvecklar och släpper, för att få det att se bättre ut än vad det är, även om det i sig är ett PR-knep. Det jag däremot inte tycker är okej är exklusivitet för vissa tidningar/sidor som ger garanterat bra recensioner, begränsningar till journalistens kreativa skrivande och hot om att sluta ge preview-koder efter dåliga betyg. Vet inte riktigt hur regelverket fungerar kring sådana situationer.

Medlem

Det pressetiska regelverket kan vi kasta innan vi börjar snacka om speljournalistik :). Nä, skämt åsido så är det inte så illa, men att utgivarna styr över materialtillgången är förstås en nackdel. Dealande kring omslag, annonser och annat förekommer dock såvitt jag vet inte i Sverige, det satte vi stopp för för länge sedan, och utgivarna har lärt sig att det inte funkar så i Norden.

Medlem

Det är bra, så vill vi ha det

Medlem

Jag hade ju gärna sett några texter om spel (d v s förhandsittar och recensioner) i samma anda som Fienden. Men inte ens branschgiganten Edge lyckas ju åstadkomma det, för det mesta.

1
Skriv svar