Running for Change 2011

Medlem
Running for Change 2011

Så kom då äntligen lördagen och med den min första löptävling.
Det var 5km som skulle avklaras och vädret var molnigt, ca 20 grader varmt och inte allt för blåsigt. Bra förutsättningar och jag visste att om bara benen höll så skulle jag kamma in en ganska fin tid idag.
Som en trevlig överraskning springer jag på en vän som det visar sig också ska springa loppet. Vi pratar lite och helt plötsligt har starten gått...! Iväg med full fart och nu gäller det att inte luras in i ett för högt tempo till en början, utan att hitta sitt eget för att orka hålla hela vägen i i mål.
Många går ut hårt men får efter bara någon kilometer trappa ner lite på tempot. Jag försöker hitta en bra rygg att hålla och har efter ungefär halva loppet några välbekanta tröjor framför mig.
Benen känns okej med tanke på min långtur i onsdags, men efter att ha kollat de första kilometertiderna inser jag att målet med att komma in under 25 minuter antagligen blir svårt.
En lång lång raka på slutet, nästan halva löpsträckan, som tar hårt på psyket försöker jag ändå öka mot slutet istället för att tappa. Sista kilometern tänkte jag verkligen pressa, men det blir nog bara sista 500m som faktiskt innebär någon ökning i hastighet.

Sluttiden blir 25:31 och jag får ändå känna mig nöjd. Personbästa helt klart, men också en tid som ger stora möjligheter till förbättring.

#blogg

1
Skriv svar