En guide till Master Leauge i PES.

Pansarknekt
En guide till Master Leauge i PES.

Under en viss period har jag tänkt att skapa lite tips och tricks artiklar för Pro Evolution Soccer. Jag skriver inget årtal efter spelets namn då jag tänkte att det skulle vara mer generella tips. För sen den nya spelmotorn kom har ingenting om själva spelarnas statistik eller liknande haft några direkta förändringa. Istället har man förändrat hur man ställer in lagspel och taktik i menyerna. Guiden är en helt subjektiv sådan och reflekterar därför inte nödvändigtvis fakta eller hur själva algoritmerna i spelets kod fungerar. Kom ihåg att mina texter i PES förutsätter att du spelar på det svåraste, de flesta tips fungerar säkert på lättare svårighetsgrader med men blir kanske lite överflödiga där då spelet stryker noobs medhårs då.

MASTER LEAUGE
Tanken var att titta lite på Master Leauge. Själva upplägget är enkelt, du är en fiktionell manager för ett av de lag som ingår i spelet och ska ta laget till toppen av rankingen samt vinna så mycket tävlingar som möjligt. Tävlingar som ingår i PES är respektive ligas cup, UEFA Champions Leauge, EURO LEAUGE och Super Cup. Tyvärr får man inte följa med på några nationella tävlingar, en miss från Konami tycker jag, det hade varit kul att ha ett landslag att coacha samtidigt som ligalaget. 40+ matcher per säsong blir nämligen lite drygt emellanåt hur mycket man än gillar sitt lag. Landslagsmatcher då och då hade piffat till det. Men åter till Master Leauge, hur ska man gå till väga?

VAL AV LAG
Val av lag kvittar egentligen om du tänkt följa mina råd som innebär en LÅNGSIKTIG APPROACH. Om man bara tänkt lira lite casual ska man ändå inte välja Master Leauge utan kan lika bra ta ett liga/VM/EM/Copa Libertadores läge eller varför inte UEFA Champions Leauge läget. För Master Leauge kräver som sagt 40+ matcher per säsong och lirar man inte ofta lär man sällan behöva de råd jag tänker ge. Själv lirar jag minst 2-3 matcher per dag för att koppla av mellan sysslor. Då blir det snabbt en del...
Men om du envisas eller ska lira dom andra lägena jag nämnde så välj för bövelen ett ordentligt bra lag, du kommer aldrig att bli tillräckligt bra eller ha tid nog att utveckla ditt lag för att vinna om du inte investerar tid. PES är som ett fighting spel, det kräver en del från handkontrollinnehavaren. Säg att du väljer Queens Park Rangers, som nyss kommit upp i Premier Leauge så kommer du inte ha dom bästa förutsättningar första säsongen hur mycket du öser över nya spelare(om du inte har leet skills like me ). Därför blir första säsongen lagbygge och ekonomi för att pumpa laget inför nästa(och antagligen nästa igen).

Okej, har valt lag, hur ställer jag in klubbekonomin?
Som sagt så krävs det inte ett bättre lag än alla andra för att vinna i PES, det som krävs är att du inte investerar i roliga saker som spelare och sån skit från början. Det är inte så strikt som det låter dock, vi återkommer till det. Hemligheten är att satsa på personalen till ditt lag och investera i din fanklubb. Fanklubben drar in större intäkter och blir större ju mer pengar du öser på den. Återbäringen blir alltså större biljettintäkter och merchandiseförsäljning.
Du behöver dock inte det största alternativet på 10 miljoner från början.
Däremot så behöver du så duktig personal som möjligt, förutom på läkarpositionen och scouten(eftersom du inte ska köpa stjärnspelare än). Skadorna fungerar inte så bra i PES så det är inte lönt att kräma in dr.House i laget än. Du kan hantera skadorna som kommer ändå. Efter ekonoin är inställd kan du kolla på hur mycket pengar som blir över på budgeten, dessa kan du använda till eventuella spelare.
Det finns en del klipp man kan göra, ofta är går det få in veteraner i laget till en hyffsat billig peng eller kolla på lag med stora överskott av bra spelar. Vi kan ta detta i en eventuell transfer guide.

Men tänk på att inte köpa om du kan höja dina personalkostnade ytterligare.

Spelar du PES 2011 kan jag tipsa om en fiktiv spelare bland dina ungdomar, Palmieri. Han är en framtida stjärna och är grym mittback samtidigt som han har bra lagmoral och teamplay. Även målvakterna Ivarov eller Cooper är bra att ta in om man inte är nöjd med nuvarande målvakt.

Lite förtydligande om vad effekterna blir av allt detta?

Nu ska vi titta på lite förtydliganden om vad dessa val vi gjort förvandlas till efter en långsiktig period.

Vi höjde alltså vår personals effektivitet.
Att höja coachen resulterar i en hel del positivt. För det första trivs dina spelare bättre, du höjer lagmoralen(bl.a teamplay och formen). Just formen är viktig då den direkt påverkar din gubbes statistik överlag inför varje match. Grön pil är 0% skillnad på skillsen, gul är +3%, röd är +5%. Blå är minus -5% och lila är -7.5%.

Sen när det gäller träningen så ökar kvalitén ju dyrare tränare du har för laget. Målvaktsträningen låses till samma nivå som skickligheten din målvaktstränare har exempelvis. Tränare höjer alltså ökningen av dina spelares färdigheten. Och här kommer baksidan till att sänka personalkostnaderna som kanske slagit dig för att ha råd med den där favoritspelaren du vill ha, har tränarna inferior kvalité till spelarna så kommer dina spelare sjunka i skicklighet. Det innebär att skickligheten på framtida proffs får ett avbräck och att laget sjunker. Detta innebär mindre fans, mindre vunna matcher, mindre intäkter och i slutresultatet så vill ingen spelare joina ditt lag om han har någon som helst ambition. Detta är grundpelaren för framgång i Master Leauge, stark personal = starkt lag.

För att kunna odla ditt lags färdigheter och ta dig mot toppen så krävs pengar, för att få in pengar ska du inte flippa loss med spelarköp. Tar man det långsiktigt kan man i framtiden ändå få in de spelare man vill ha, kanske till lägre löner,övergångskostnader då ditt lag har mer prestige och din scout är av världsklass. Detta resulterar då i att du kan köpa fler spelare på alla positioner och att dessa trivs i laget.
En annan aspekt av att inte köpa över sin nivå eller att köpa flertalet stjärnor direkt är att lagets teamwork försämras. En ny spelares teamwork ligger på 20-30 och måste byggas upp, har du dålig coach tar det längre tid. Även om man har högnivåcoacher så kan det ta runt 20-50 matcher innan spelarens teamwork är som den ska. Du kan själv tänka dig om du snabbt bytar ut alla spelare i startelvan på ditt lag. Lagkänslan går i botten och detta märks ganska tydligt på planen, teamwork är viktigt. Därför är det ibland bättre att hålla orginalstartelvan intakt första säsongen. Jag blev exempelvis 2:a i Premier Leauge med Queens Park Rangers på min senaste ML och kvalificerade därmed in till Champions Leauge första säsongen. Detta resulterade i en ganska saftig cashbonus andra säsongen. Efter 2-3 säsonger låg jag etta i PL och hade fortfarande ganska låga löner samt att jag köpt in Sergio Ramos, Campbell, Ronaldinho, Neymar, Adriano Correia, Hart, Kyrgiakos, Hyppiää m.fl till laget. Allt möjligt pga det långsiktiga lagbygget.

från min wordpress blogg: [http://peseda.wordpress.com]
Och inte en enda jävla bild följde med denna vägg av text!

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar