Missad avgång!

Flakmonkey
Missad avgång!

För första gången så har jag missat en avgång av något större slag. Självklart har man kommit försent till en tunnelbana man planerat att hinna med men då handlar det om 1-10 minuters väntan så det räknas inte. Längre bussresor, tåg och flyg har jag däremot alltid hunnit med fram tills idag det vill säga.

Tanken var ju att jag skulle ta mig till Göteborg idag med hjälp av SJ (och det är fortfarande planen eftersom jag sitter på ett tåg nu) som avgick från Centralen 07:44. Sagt och gjort begav jag mig hemifrån 06:45 vilket i normala fall är väldigt gott om tid. Det ska inte ta mer än en halvtimma så en timme var med säkerhetsmarginal, men det visade sig sig inte räcka den här gången.

När jag kom till tunnelbanestationen såg allt visserligen ut att gå perfekt med en minut till nästa tåg. Så jag åker ner och väntar en stund, klurar lite på varför tåget inte kommer och kollar på skärmen där det fortfarande står 1 minut. Inte alltför konstigt konstaterar jag, det händer ju att de där visar lite fel. Snart börjar jag dock ana oråd eftersom det fortsätter komma ner en massa människor och tavlan fortfarande visar 1 minut. Då får man höra att det är oregelbunden trafik på gröna linjen och att tåg från andra hållet är en bit bort. Fine, det ska ju inte spela någon roll eftersom det inte är åt mitt håll, tänker man (eller iaf jag) då.

Metropolen Skövde!

Helt fel tänkt visar det sig emellertid snart eftersom det inte kommer något tåg. Jag börjar därför bli lite orolig och åker upp för att höra efter om det kommer något tåg som åker in mot stan. "Nej det är vid gullmarsplan nu påväg hit" får jag då som svar, undrar då varför de visar en minut på skärmen och det kan de självklart inte svara på. Men men nu var det genast lite mer panik. Nu var klockan närmare 07:00 och det såg därför väldigt mörkt ut att hinna om jag väntade på ett eventuellt tunnelbanetåg.

Så vad gör jag då? Jo jag ringer eftet taxi förstås. Taxi Stockholm hade kngen bil i närheten som det gick bort direkt, men bättre lycka med Taxi Kurir. Han kommer om efter någon minuts väntan och nu borde det ju ordna sig. Nästan 40 minuter till centralen från baigs, ska ju vara lugna puchen. Men neeeeej, nu ska man ju åka i stockholmstrafiken i morgontid och mitt i en massa ombyggnationer. Klockan tickar, ajg diskuterar lösningar med taxikillen. Ska jag hoppa av vid gullmars och hoppas på ett tåg ska komma? Nej SL.se säger att det är major strul, åka lver södermalm då? Jo drt verkar vara en bra ide. Hoppa på tub vid slussen? Nej en för stor risk, jag litar ju inte på SL i detta ögonblick.

Unde tiden som det här utspelar sig pratar jag med min kolega mr Kemkes som ska med samma tåg. Han har också stött på SL:s patrull men eftersom han bor mitt i stan har han fler möjligheter och ska hinna dit precis i tid. Det gör emellertid inte jag utan anländer 07:50 till Centralen. Vid det här laget har stressen lagt sig, vad ska man göra liksom? Bara att boka om och ta nytt tåg, får ligga ute med lite pengar men det ska ju inte vara någon fara på så vis och mötena hinner jag till ändå eftersom jag räknade med SJ:s förseningsr och bokad ett tidigt. Dessutom är det inte någon kund som jag ska träffa utan kollegor på kontoret i Göteborg så inget skada skedd, jag är knappast den första som råkar ut för något sånt här.

Irriterande är det dock och eftersom vi nu sitter på olika tåg jag och Kemkes så är det lite ensamt med alla bokmalar som ska till bokmässan. Tur att man har en laptop med sig så att man lan surfa och jobba  i varje fall

#blogg

Medlem
Missad avgång!

Klassisk mardröm i Stockholms kollektivtrafik. Bra att det verkar lösa sig trots allt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Och snart kommer snön!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Flakmonkey

Jodå löst sig har det gjort. Mötet gick finfint och nu är man på en herrgård och vilar upp sig inför morgondagen

1
Skriv svar