Låt mig ansluta via IP!

Flakmonkey
Låt mig ansluta via IP!

Jag är knappast först med att skriva om det här men efter att ha försökt hjälpa med felsökningen av hans Modern Warfare 2 så är jag bara så förbannad. Han har haft spelet till PC sedan det släpptes och tänkte efter en tids inaktivitet börja spela det igen enbart för att upptäcka att det inte går eftersom han inte hittar några motståndare. Kan se att det är en massa spelare online men när trycker på play och ska ansluta till någon match så står det bara "searching" i all evighet. Detta trots att NAT är öppet och routern är bortkopplad så att det är raka vägen från väggen till datorn.

Försökte hitta en lösning på det idag och fick till slut hans uppgifter till Steam så att jag kunde ansluta med hans konto för att se om det bara var något med hans konto/dator. Jag trodde ju i min enfald att det skulle fungera hos mig, men jag stöter på exakt samma problem. Jag ser att det är en massa spelare men kan inte spela någon match utan den söker efter lämplig motstånd på allt högre ping tills jag inte orkar vänta längre. Nu är det här säkert något som är relativt lätt att fixa. Någon inställning i Windows eller på routern men även om jag skulle kunna klaga på att man ens måste göra en sån sak (det är en stor anledning till att jag inte orkar spela på PC längre, för mycket jidder) så ska det här handla om de gamla goda serverbrowsarna och möjligheten att ansluta direkt via IP.

De minsta minns det kanske inte ens men det fanns ju en tid när det här med matchmaking inte fanns utan man anslöt direkt till en server direkt via IP. Först var det via consolen men sen kom det externa browsers (The All-Seeing Eye någon?) innan det blev allt mer avancerade browsers i spelen vilket sedan följdes upp med det som idags tycks vara normen - matchmaking. Jag vet inte varför det blivit såhär, men mycket tyder väl på att konsolernas framfart har påverkat det i stor utsträckning med det enormt populära Halo som startskott och skulle så vara fallet så är det nog det enda som jag för alltid kommer hata konsolerna för.

Nu förstår jag att matchmaking har sin plats i spelvärlden, det är ju väldigt smidigt för många, men varför i hela friden kan man inte bara få en enkel jädra serverbrowser med tillgängliga matcher som man kan hoppa in i eller ansluta till via konsolen? Vad spelar det för roll om jag kommer in i en match med för bra eller dåligt motstånd? Och varför måste jag starta en förbannad jävla grupp för att ansluta till samma match som mina kompisar? Jag vill ju bara kunna säga vilken server vi ska spela på och sen hoppar vi in när det passar.

The All Seeing Eye!

Att kunna sätta upp en server som lösenordsskyddas som kan användas av en utvald skara är också något jag saknar. Kanske finns detta fortfarande för många PC-spel, men vad jag läst så tycks ju dedikerade servers snart vara ett minne blott (speciellt såna man kan sätta upp privat och ha stående i garderoben) och då är det riktigt riktigt illa, men jag vill ju framförallt ha den möjligheten även för konsolspelande. Varför skulle det vara omöjligt? Tänk om FZ skulle kunna ha en BF3-server till PC, PS3 och Xbox 360-versionerna och samma sak för andra populära spel? Jag tycker det skulle vara enormt kul att ha möjligheten att spela mot andra från den här sajten utan att för den sakens skulle lägga till alla på Steam, Xbox Live eller PSN.

Har även stört mig på det här så många gånger när det gäller sportspel där man inte nödvändigtvis behöver en server av något slag, men där jag i varje fall skulle vilja slippa matchmaking. Jag vill inte behöva spela mot någon spanjor på ISDN bara för att det inte finns någon mer lämplig just nu, då väntar jag hellre men neeeej då måste jag ju hoppa ur och starta en egentligen inte alltför jobbig men irriterande procedur där jag ska välja matchtyp, etc etc för att söka upp någon ny motståndare som råkar bli samma spanjor.

Återigen så vill jag klargöra att det inte är matchmaking som sådan jag avskyr. Det har sin plats och fungerar nog för de flesta, men varför är det enda möjligheten så ofta numera? Varför kan inte de som vill göra på en snabbare (men kanske krångligare) sätt om de vill som dessutom ger större möjligheter till organiserat spelande? Nej här tycker jag verkligen att utvecklingen har gått framåt men åt fel håll...

Och hör sen!!

#blogg

Medlem
Låt mig ansluta via IP!

Det hade onekligen varit trevligt, men dedikerade servrar (o0m än inte server browsers) har ju börjat komma även till konsol, så är vi duktiga konsumenter och köper de spel som erbjuder dem så bör utbudet öka
Själv vill jag inte plågas av p2p längre, matchmaking och dedikerade servrar är ju faktiskt möjligt

1
Skriv svar