Gömda föremål

Medlem
Gömda föremål

Jag har drabbats av ett begär efter att spela Hidden Objects-spel. Oftast är de alldeles för dyra med tanke på att man spelar klart ett på några få timmar och omspelningsvärdet är ganska litet. Alltså testade jag att köpa mig ett FunPass på Gamehouse och det verkar fungera ganska bra. Jag hinner spela en hel del för mina 150 kronor. Tyvärr får det den bieffekten att jag går så in i spelandet att jag glömmer resten av världen för ett tag. Läsning och bloggande är några av de saker som har blivit lidande. Jag tar mig knappt tid att läsa bloggar och forumet har jag inte varit inne i på flera veckor. Man vill ju utnyttja sin spelbiljett till max.

Hidden Objects tycks vara ganska populärt, åtminstone verkar det så när man ser på mängden titlar som finns. De är av skiftande kvalitet och ofta är det tyvärr grafiken som är lite skraltig, något som är ganska illa med tanke på att spelen går ut på att kunna urskilja små detaljer i ett virrvarr av olika föremål. Nu blir grafiken bättre även på detta område och några av de nyare spelen är riktigt snygga.

Det verkar också bli allt vanligare att det finns en berättelse som får en framträdande plats, ofta med följden att man skall använda de föremål man hittar. Det tycker jag är okej om den inte tar fokus från det som jag tycker är det intressanta, nämligen att hitta prylarna.

Mitt idealspel har tydlig grafik, helst ritad sådan eftersom det ger ett trevligare utseende än fotografier och ofta faktiskt ser naturligare ut. Sedan vill jag att fokus skall ligga på att hitta föremål. Det skall finnas en lista på allt man ska hitta på varje skärm och alla föremål skall finnas med på listan från början och inte poppa upp efter hand som det blir plats. Jag vill inte ha bilder på det som skall hittas eller behöva plocka pusselbitar av föremål. Nej, en ordentlig skriven lista ska det vara. Det får inte förekomma några irriterande animationer varje gång man plockar upp något, det drar bara ner tempot. Minispel går väl an om det finns en möjlighet att hoppa över dem om de är tråkiga eller svåra.

Är spelet bra så gör det inget om det avviker från någon av dessa regler men naturligtvis finns massor av dåliga spel. Det är ju oundvikligt med den enorma mängd som ges ut. Det är tur att man kan provspela innan man bestämmer sig.

Några titlar jag gillat:

Mystery of Mortlake Mansion
Sherlock Holmes and the Hound of the Baskervilles
Unsolved Mystery Club
Midnight Mysteries
Mishap 1-2

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar