Aftonbladet kan ju om de vill!

Flakmonkey
Aftonbladet kan ju om de vill!

Aftonbladets nyhetssajt får oftast ta emot en herrans massa skit. Många är de som klagar på deras artiklar samtidigt som de uppenbarligen läser dem och marknadsför dem (lite lustigt i sig). Det är journalistik från dess allra värsta sida och de kan inte göra något rätt om de så försökte. Själv har jag en viss distans till det hela. Jag besöker sajten flera gånger per dag för att se vad som hänt, kolla på vilka kändisar som klär sig snyggast och läsa allt om sport som jag kommer över. Samtidigt så inser jag ju att väldigt mycket är slarvigt på mer än ett sätt. Ariklar kan vara slarvigt skrivna, dåligt researchade och ha chockrubriker som inte är till för något annat än locka läsare genom att "luras".

Just nu har de emellerrtid en artikelserie, eller blogg om man så vill, som jag verkligen gillar. Amerika på dekis heter den och skrivs under en två veckors lång resa som två journalister följer familjen Joads resa i Vredens Druvor från Sallisaw i Oklahoma till Bakersfield i Kalifornien. Precis som Steinbecks bok ska de skriva om depressionens USA och de gör det genom att besöka städer du aldrig hört talas om och pratar med okända människor.

Visst kan man anklaga det för att vara vinklat till att få allt i USA att framstå som hemskt, men har man bara det i åtanke så är det intressant att se hur människorna där resonerar och hur deras liv verkligen är. Själv får man ju främst se de glamorösa delarna genom olika TV-serier så det är kul (dåligt ordval jag vet) att läsa om verkligheten för en gångs skull. Även om det bara är en verklighet, i ett land så massivt som USA lär det ju finnas några stycken.

Sen är det ju också kul att kunna konstatera att Aftonbladet kan skriva om annat än kändisar och roliga(?) youtube-filmer om de bara vill.

Här hittar du Amerika på dekis

#blogg

Medlem
Aftonbladet kan ju om de vill!

Helt osannolikt hur det är borta i staterna... Medans strax över gränsen till norr är den sociala tryggheten 100 gånger högre...
Hur kan två länder ligga så nära men nästan vara varandras motsatser?
(Syftar såklart på Kanada)

Medlem

Grattis till anställningen! Eller något sådant.

Deja vu eller bara, samma skämt från mig igen..

Det verkar som om de har köpt in artikelserien från frilansande "journalister"...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:

Det verkar som om de har köpt in artikelserien från frilansande "journalister"...

Det kan ju förklara saken

Den vanliga redaktionen har inte tid till sådant, de verkar vara en sammansvetsad tropp som mest är inriktade på Sverige, sedan köper de in artikelserier, med varierande resultat, eller hittar artiklar på många stora populära sidor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar