Flakmonkey
Cc: FZ

Nu vet jag inte hur mycket mail ni får varje dag men om ni får lika många som jag (vilket nog är rätt nära normen) så har ni nog också "problem" med cc-mail. Med cc-mail syftar jag alltså på kopior av där man i princip slängs med bara för att. Detta kan ju användas på lite olika sätt. Det vanliga är ju att det bara är information. Någon mailar ut en fråga till någon/några och sen vill den personen att flera ska få ta del av svaret även om de inte är direkt involverade. Dessa mail är det inte något man behöver agera på så de läser iaf jag bara igenom lite fortmoch lagrar i någon minnesbank.

Sen finns den typen av cc-mail som jag personligen har svårare för. Den där någon med mer "makt" blir cc:ad eftersom avsändarennvill få mer tryck på det hela. Jag mailar din och bifogar en kopia till chefen vilket innebär att nu jävlar är det allvar. Själv har svårt för att skicka den typen av mail och undviker det så länge det bara går. Tycker på något vis att det är lite respektlöst och framförallt när man gör det direkt utan att ens ha gett mottagaren en chans göra det han eller hon förväntas göra.

Nu har ju jag också blivit en sån person man kan cc:a för att ge det lite mer kraft också vilket gör det hel ännu mer klurigt. Jag vet inte riktigt hur reglerna för detta är ännu och jag kan verkligen förstå att det blir jobbigt för de med verkligt ansvar och befogenheter. Det måste bli en herrans massa cc-mail att hantera vilket bara inte kan hinnas med eftersom man har sina normala arbetsuppgifter att sköta. Då kan man inte springa runt dagarna i ändå och detaljstyra i allting som det finns klara regler och rutiner kring.

Men men, jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget annat än att skriva av mig lite om cc-mailandet som försigår och uppmana alla att tänka sig för när man cc:ar allt och alla. Gör man det för mycket så förlorar det helt sin effekt. Det blir ett klassiskt fall av pojken som ropade på vargen....

#blogg

Medlem
Cc: FZ

Bästa tipset jag kan ge dig är att sätta av tid, två till tre gånger om dagen där du kollar igenom din mejl. Resten av tiden använder du för att utföra dina arbetssysslor

Medlem

Värsta formen av CC är nog ändå alla de som inte fattat skillnaden mellan "reply" och "reply all"...

Det finns många sätt att förenkla det här problemet faktiskt. Inom Mac-sfären kan man få en markering direkt i mailheadern om man är i 'TO'-fältet eller 'CC'/'BCC'. Man kan dessutom skapa regler som enkelt flyttar mail där man befinner sig eller inte befinner sig i 'TO'-fältet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar