Star Wars: The Old Republic

Medlem
Star Wars: The Old Republic

Igår kväll så befann jag mig på planeten Tython, och besegrade Flesh Raiders tillsammans med tusentals andra Padawans och slogs för glatta livet på överraskande stabila servrar. Det enda jag kan säga om BioWares första MMORPG är att det har potential. Det är väldigt mycket dialog, grafiken är bra, men designen är väldigt barnslig i mitt tycke. Men det är roligt att leka Jedi, och svinga övningsljussvärd för att rädda folk i nöd. Vi får se vad som händer när man börjar klättra i klasstegen, men just nu känns det bra.

#blogg

Medlem
Star Wars: The Old Republic

Verkar som folk fått olika tider då de får tillgång. Vissa fick spela tidigt igår, jag bland andra får tillgång till betan först ikväll. Känns ganska orättvist om jag inte får lika lång speltid faktiskt men nu är ju inget i livet rättvist.
Får se hur servrarna klarar av trycket från vågen spelare som börjar klockan 17 svensk tid (10 CST).

Personligen så har jag två orosmoln för spelet som gör att jag kommer skippa spelet.
1: den barnsliga/cartooniga stilen (för mycket wow/clone wars stuket, men det är väl många som gillar sånt).
2: Kassa animationer.

Precis som WoW, som jag bara pallade med att spela i ett par månader pga just dessa två punkter så verkar Bioware direkt kopiera stuket. Men varför inte, 10 miljoner spelare kan väl inte ha fel -.- och Bioware och EA skulle nog gärna vilja ha en bit av den tårtan.

Medlem

BTW kan du spela på Amerikanska servrarna?
Kompis till mig skulle spela på "sin" europeiska server nu men får vänta i över 2 timmar i kö. Dock har han tillgång till fulla betan så han kan spela var han vill. Skulle vara så fail om vi som får börja spela klockan 17 kommer in på en server först runt 8-9 (kanske inte fail ifs, för det är ju meningen med hela testet att se hur många servrar som behövs etc).

Medlem

Jag körde betan i en månad tidigare nu i sommar och enligt mig så var Jedi knight storylinen den tråkigaste de första levlarna om man kör genom god (jag körde däremot bara till lvl 13 på den klassen)

Min favorit var helt klart Imperial Agent som jag levlade till lvl 40.
(däremot så måste den ha varit den minst spelade klassen. )

Jag spelade rasen Chiss och var neutral så gott jag kunde, men gjorde även allting som gav fördelar till imperiet, så han var inte rädd att smutsa ner sina händer. Han var även en kvinnotjusare som flörtade med alla som han såg.

---------------
+
Grym story ala James Bond, älskar den brittiska dialekten, har starka attacker, inte helt värdelös i pvp heller,

-
Jag körde Sniper inriktningen och var mer eller mindre tvungen att sitta stilla i skydd för varenda attack vilket de flesta tyckte vara tråkigt, men jag hade inga problem med det., de flesta attacker krävde 1 -3 sekunder att ladda upp.
------------------

Själv tyckte jag att det var ett underbart spel även om det var fullt med buggar när jag körde (kom i håg att det var en tidig version).
Enligt mig så skulle det vara värt att köra igenom spelet bara för dialogernas skull.

Mitt tips dock är att göra alla sidequests som ni kan, för om man bara gör story uppdragen så kommer fienderna tillslut vara för övermäktiga.

Aha, nu förstår jag Twitter-inlägget


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fuidama - Jag har kunnat spela på både Amerikanska och Europeiska servrar. Och som du säger, så är jag inte heller förtjust i den cartooniga designen, det hade varit så mycket bättre med en seriös approach som de hade i de tidigare Old Republic spelen. Oavsett så är det ingen flopp, och är skoj att spela.

Medlem
Medlem

Räven - Jag gillar inte pang-pang-klasser i MMORPG, men både Smuggler och Imperial Agent verkar roliga. Själv har jag fastnat för Jedi Guardian och Jedi Shadow klasserna, klassisk som man är.

Medlem

Usch känner mig kluven o ena sidan vill jag bara åhh bioware + star wars <3. Å andra sidan känns det mest som ett fint packat wow

Medlem

Efter väntan i kö ca 1 timme så kom jag in på en server som jag, brorsan och två polare spelade lite på. Körde som Bounty Hunter och tyckte det var rätt okej. Jag gillar visserligen att vara en med ranged attacks, men det var kul att man fick några saker som används i närstrid (eldkastare och ett knytnävslag, senare kommer mer).

Blev dock lite besviken att spelet inte flöt på bättre på min dator som även med ett GTX580 fick rätt dåliga frames. Förhoppningsvis är det bara optimeringar som inte gjorts ännu och mycket mer ska till. Jag har sett sämre spel rent grafiskt (wow), och bättre (Aion) som get mer fps med ett snart 4 år gammalt ATI4870.

Den grafiska stilen stör mig fortfarande en del men det var ändå underhållande och man kände mer relevans till uppdragen med röstskådespelare och att man fick ge kommentarer till npc'erna. Gör även att de typiska gå-och-döda-300-fiender questsen inte känns för tradiga.

Om brorsan och mina kompisar kommer spela detta så kommer även jag spela men det är nog inget jag skulle köra själv även om man säkert kan hitta folk/guild i spelet ensam.

Efter en ofrivillig avslutning på dagens testande med en lvl 9 Bounty Hunter så hoppas jag de reder ut alla kritiska buggar i spelet innan releasen:
Var på ett Q med massa Heroic fiender och kunde inte göra något av questsens delar, och som grädde på mosen så låste sig spelet när jag skulle ta mig till class trainern. Efter man loggat in igen så kan man inte röra på gubben eller prata med speeder transporter droiden. Brorsan råkade ut för samma bugg exakt samtidigt och på samma plats.

BF3 var mindre buggigt enligt mig om jag jämför spelens beta tester som helhet och med tanke på att bägge spelen bara har/hade ett par veckor på sig att fixa saker innan det måste gå till tryckerier och butiker.
Lär ju komma en dag-ett patch på säkert ett par 100 MB.

Medlem

Är du säker på att flytet inte berodde på serverbelastning? För mitt mobila 6850 klarade spelet smärtfritt. Och känner jag BioWare rätt, så kommer de att fixa det här galant. Jag tycker ändå att de har gjort ett strålande jobb hittils, om man bortser från Clone Wars designen.

Är väldigt imponerad över mängden dialog, och att det är väldigt lite laddtid. I princip ingen alls.

Moderator | Testpilot

Min dator är dock för skräpig när det kommer till CPU och mycket skit på datorn så jag har ingen bra FPS alls när jag springer runt med folk (förutom flashpoints då) men måste säga att spelet var väldigt underhållande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Är du säker på att flytet inte berodde på serverbelastning? För mitt mobila 6850 klarade spelet smärtfritt.

Vet inte vad det beror på men om folk som Dice, Bethesda och NCSOFT ändå lyckas optimera deras spel så är det lite förvånande att det är så dålig fps i SWTOR.
Dålig fps menar jag med att jag har runt 50-55 men droppar ner till runt 20 som lägst.
Systemkraven är också i par med det man behöver för Aion som jag kunde få mer FPS med mitt gamla ATI4870 till och med.

Det beror troligen på en kombination av ofärdig kod i SWTOR och nVidias drivers som inte är optimerade och det är inte en deal breaker för mig.

Jag kommer att spela swtor, men jag förväntar mig faktiskt ligga i 100+fps när det väl kommit ut. 100+ fps så om det droppar så hålls jag förhoppningsvis fortfarande över 55-60fps.

FPS drops får jag på samma områden så det beror nog inte på serverbelastning då vissa områden inte är så befolkat en.
Nu vet jag inte vad rekommenderade systemkraven är visserligen. Det enda jag sett är det som finns på SWTOR sidan men det står inte om det är minimum eller rekommenderat. Det är i princip samma krav som Aion har för rekommenderat iaf.

Skrivet av SWTOR hemsida:

What are the system requirements for the game?

Processor:

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4000+ or better
Intel Core 2 Duo 2.0GHz or better
Operating System:
Windows XP or later

RAM:

Windows XP: 1.5GB RAM
Windows Vista and Windows 7: 2GB RAM

Note: PCs using a built-in graphical chipset are recommended to have 2GB of RAM.

Star Wars: The Old Republic requires a video card that has a minimum of 256MB of on-board RAM as well as support for Shader 3.0 or better. Examples include:

ATI X1800 or better
nVidia 7800 or better
Intel 4100 Integrated Graphics or better

DVD-ROM drive – 8x speed or better (required for installation from physical editions only) Internet connection required to play.

Min dator är inte direkt nyaste som finns men den borde klara det här spelet utan sån dålig fps.

För att bespara frågan om den skulle uppstå så har jag en:
Core i7 920 @ 2.6GHz (Inte behövt överklocka cpu'n innan så jag har inte brytt mig om att folk kommit till 4GHz med stock kylaren t.ex.)
9Gb ram
SSD system disk som även har vissa utvalda spel: BF3, Skyrim och nu SWTOR
GTX580

Men som sagt så tror jag det största problemet ligger i att det är gammal kod helt enkelt.
Kanske kan tycka mig vara orealistisk som förväntar mig 100+fps när det släpps men med tanke på att grafiken stannat vid 2004 så anser jag inte det personligen. De har ju gjort det av uppenbara skäl: att så många wow spelare som möjligt ska kunna köra det även om de inte inkluderat de som spelar på MAC's.

Medlem

Det är många som har över 100 FPS, så det borde du också ha, speciellt med ett GTX580. Spelade med några idag som hade ett GTX570 och hade över 100 FPS. Dåliga drivrutiner, dålig belastning i servern? Jag vet inte riktigt.

1
Skriv svar