Jag blir ledsen i ögat av att läsa GOTY-listor

Flakmonkey
Jag blir ledsen i ögat av att läsa GOTY-listor

2011 är snart över vilket innebär en rad saker. Tex så får alla former av butiker ett uppsving i omsättning så länge de säljer raketer, vi äter oxfile och/eller hummer som aldrig förr, alla tror att de har blivit experter på champange, vi lovar oss själva en massa saker vi inte kommer kunna hålla etc etc. Jag ska dock inte tala om just dessa bitar idag utan någonting annat som hör tiden till nämligen GOTY-listor, det vill säga de listor över årets bästa spel som vi på FZ och alla andra spelsajter i världen gör, och varför jag får en tår i ögat när jag läser dem.

Nej det beror inte på att jag inte håller med listorna utan för att jag inte kan hålla med eller inte hålla med dem. Anledningen till det är enkel, jag har inte spelat mer än en handfull av de titlar som finns på listan (åtminstone inte så mycket att jag kan ge ett ärligt och korrekt omdöme) och det gör mig inte bara okunnig utan även lite ledsen. Det fanns ju nämligen en tid då jag hade någonting att säga om i princip alla spelen som fanns på den här typen av listor. Kan inte med gott samvete säga att jag klarat dem alla, men jag hade åtminstone prövat på dem tillräckligt för att kunna göra en lista med dem.

Tyvärr är den tiden borta sedan ett par år tillbaka, nu kan jag inte spela igenom alla spel, tiden finns helt enkelt inte där. Det är jobb, lägenhet, stuga, vänner, flickvän, träning (ingen inbördes ordning där!) och en massa annat som gör att jag inte har lika mycket tid att lägga på spelandet och jag saknar det verkligen. Det var ju rätt bekymmerslöst att bara lägga ner så mycket tid på sin hobby och jag har så fantastiskt många trevliga minnen inte bara från spelen i sig utan även den community som man blev en del av. Jag var ju tex betydligt mer engagerad i FZ på den tiden (jag minns våra tripper till Dreamhack med särskild glädje) och mitt Unreal Tournament-spelande gjorde att man fick kontakter med folk från hela världen.

Missförstå mig rätt nu, jag vill inte tillbaka till det liv jag hade då, för jag trivdes varken med mitt liv eller med mig själv under den här perioden. Det hindrar mig dock inte från att sakna vissa element av det. Jag saknar att sitta en hel natt och lira Civlization. Jag saknar känslan av att spela en riktigt tight klanmatch i UT2004. Jag saknar att åka till LAN både små privata med kompisarna och stora som Dreamhack. Jag saknar att sjunka in i ett spel och bara försvinna en hel helg.

Vissa "äldre" gamers hävdar att allt var mycket bättre för. Spelen var bättre. De hade mer känsla och spelen gjordes för att vara underhållande och inte för att dra in pengar (förstår inte hur spel drar in pengar om de inte är underhållande iofs). Jag tycker verkligen inte det. Ibland önskar jag verkligen att jag kunde få vara 12-13 år och ha möjligheten att få spela allt det fantastiskt som släpps nu. Det är ju bara att ta en titt på GOTY-listan som är där nu för att inse att det släpps så många otroligt bra spel att det är smått omöjligt att hinna med alla. Somliga har ju dragit lyxlotten och har fått möjlighet att leva på det (jo jag tänker på er @Tompa och @Fredrik Eriksson) men för oss vanliga dödliga blir det allt svårare.

Så ja det är som sagt med en tår i ögat och lite åldesångest som man läser FZ:s GOTY-artiklar, men samtidigt så har man ju inte gett upp helt. Så därför blir mitt nyårslöfte att spela igenom samtliga spel på årets GOTY-lista som jag tycker är intressanta (alla är det ju faktiskt inte) innan nästa års lista ska skrivas ihop. Sanna mina ord!

#blogg

Medlem
Jag blir ledsen av att läsa GOTY-listor

På sistonde har det blivit mindre och mindre spel även för min del (speciellt nu när Crossfire bryggan har pajjat och omöjligt att få tag i en ny i dessa djävulska tider). Man får helt enkelt njuta extra mycket av den tiden man har med spelen. Grym blogg // Mattilainen


signatur

M'kay?

Medlem

Det enda jag saknar är liksom den första lekfullheten i spelbranschen då alla var med och utstakade nya territorier, det är liksom aldrig samma glöd efter det även om det otvivelaktigt görs riktigt bra spel även idag stundtals.

Det är väl mest på korporationsnivå som ändringarna skett och påverkar ens syn på det hela.

Sedan är det ju alltid en prioriteringsfråga hur stort utrymme en hobby får; som du säger blir det ju lite mindre att ta tid från för de flesta med åren.

Flakmonkey

Vetknte om lekfullheten är så bärst mycket mindre. Visst är det mer kommersiellt nu och mindre naivt samt mer styrt som ettt resultat av det. Men när jag ser brorsbarnen spela ett nytt spel säg lego star wars, little big planet, new super mario bros, etc etc så ser jag samma enorma glädje och fascination som jag själv hade när jag var i den åldern och spelade på vår c64 eller kompisarnas nes..

Jag tror alltså att det snarare är vi som förändras som människor, vi är mindre lekfulla, än att spelen är det... Men det är ju lättare att anklaga spelutvecklarna än att själv inse att man börjar bli till åren och med det mindre naiv och entusiastisk

Medlem

Tyvärr händer det de flesta! Saknar oxo våra klanmatcher i ut2004 :D!
Skönt o se att du inte givit upp gamingen helt iaf!

Medlem

UT2004 klanmatcher ... det var tider det Att få sjunka in i Fallout 1-2 då dessa spel var nya gav upphov till känslor som är svåra att ens komma i närheten av nu ... Sen är det ju som du säger en fråga om tid, man hinner inte ge alla spel den chans de kanske förtjänar.

1
Skriv svar