Småhatar autosave

Skägg.
10 Chambers
Småhatar autosave

Växte du upp med spelande på datorer har du säkert ett speciellt förhållande till F5-tangenten. Ofta en räddare i nöden när svåra spel skulle läxas upp, ett litet steg i taget, men ibland en slentrianmässigt använd snuttefilt som dödade mycket av spänningen.

[eos_image="380096;w440"]Tänker rätt[/eos_image]

Frälsaren enligt många blev lösningen där spelet, eller snarare dess utvecklare, själv bestämmer när och var du får en livlina. Checkpoints, autosave, kalla det var du vill men jag gillar det inte särskilt. I #Halo, ett av de första storspelen där sparandet fråntogs oss, fungerade det ändå ganska bra. När banorna bara kan forceras åt ett håll, som i #Modern Warfare som modernare exempel, behöver du sällan oroa dig. I min nuvarande flamma #Batman: Arkham Asylum är det dock en pina som jag verkligen inte kommer överrens med.

[eos_image="318595;w440"]Tänker fel[/eos_image]

#Deus Ex: Human Revolution, som också är hyfsat öppet och med fler lösningsvarianter, hade både sparvarianterna men i Batman behöver jag hela tiden oroa mig när jag stänger av lådan. Hur långt tillbaka var sparpunkten? Var kommer jag att börja nästa gång? Har jag plockat upp den där Gåtan-prylen då?

Kort sagt, rör inte mina sparfiler!

#blogg


signatur
Medlem
Småhatar autosave

Mitt första minne av check-points var nog i CoD3 (sen kanske jag råkade ut för det tidigare men det minns jag inte) och jag störde mig på det lite grann där då jag var så otroligt van vid att spara själv (började använda quiksaves först i skyrim trots att jag hade haft någon otroligt stor nytta av det i vissa spel när jag var liten då jag sparade 24/7 ).

I dagsläget är jag helt emot checkpoints då jag hatar de gånger jag är osäker på var senaste checkpointen var och därav känner att jag måste köra vidare tills jag ser checkpointmärket i hörnet av skärmen.

Medlem

Jag har iofs inte spelat Batman på länge, men nog var det väl ändå så att det sparade såfort du plockade nånting? Vare sig det var en "?" från the riddler, eller ett par av jokerns snattrande tänder?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

Har iaf varit med om ett tillfälle då en riddler trophy inte var plockad vid omladdning.


signatur
Medlem

Ogillar autosave i allmänhet. Föredrog när det var på eget ansvar att manuellt spara. Ty Lucas Arts.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tycker autosave-funktionen i Batman funkar bra, men ja, nog föredrar man att kunna spara när som helst och var som helst. Värst är ju JRPGs som fortfarande kör med bestämda save points

Skägg.
10 Chambers

Nu, halvvägs in, har jag iallafall vant mig.


signatur
1
Skriv svar