Oknytt...

Medlem
Oknytt...

Väsen och oknytt är ju ganska kul att läsa om, tycker jag iallafall...
Mycket roligt kan läras av denna del av vår nordiska mytologi, till exempel att man skall passa sig för vitklädda kvinnor runt berg. År 1691 fanns en dräng i Vättle härad i Västergötland som frågades ut av sin kyrkoherde som ansett att den unge mannen såg sjuklig och utmattad ut. Det kom då fram att drängen letat efter en bortsprungen get och somnat i skogen vid ett berg. En kvinna i vitt hade då väckt honom och gett honom mat och dryck för att sedan ha haft samlag med den unge mannen...
Kan ju tyckas vara en lustig historia eller hur?
Den unge drängen dömdes till döden i häradsrätten för att ha haft samlag med ett kvinnligt bergsrå...dvs ett troll...

är ju ett väsen som kan både hjälpa och fördärva folk, skogsrået kunde blåsa i pipan på jägarens bössa som då aldrig missade och väcka kolaren då milan brann, men kunde lika väl ta en mans själ genom samlag.

Laufey är ju en karaktär i filmen Thor, säkerligen i serien också...
Laufey är kung över frostjättarna och ganska manlig... i nordisk mytologi är Laufey maka till åskjätten Farbaute som befruktade henne med sin åskvigg (?!) och ur förödelsen (?!!) föddes Loke, Byleist och Helblinde.

Oden har ganska många namn: Allfader, Atrid, Bifilinde, Bileyg, Båleyg, Bölverk, Enöga, Feng, Fimbultul, Fimbultyr, Fjölne, Fjölsvinn, Framtyr, Gagnråd, Ganglere, Gautr, Gestumblinde, Glapsvinn, Grim, Grimner, Gaut, Göndle, Hangadrott, Hangatyr, Har, Harbard, Have, HerblindeHejafader, Herjan, Herteit, Hjalmbere, Hnikar, Hropt, Hroptatyr, Hrossharsgrani, Härfader, Jafnhar, Jalk, jolner, Karl, Kjalar, Knikud, Korpguden, Ofne, Ome, Oske, Rafnatyr, Raner, Ropt, Roptatyr, Rögne, Sann, Sanngetal, Sidgrane, Sidhatt, Sidskägg, Sigfader, Sigtyr, Skilfing, Svafne, Svidre, Svidur, Svipal, Tekk, Tredje, Tro, Tund, Tunn, Tvegge, Unn, Vafud, Vaker, Valfader, Vegtam, Veratyr, Vidre, Vidur och Ygg.

Många av dessa namn kan förklara en del både i mytologi och i vår tid. Namnet Jolner används om Oden under julen, många namn slutar på Tyr och Tyr är ju en annan asagud som har många likheter med Oden, båda är krigsgudar, har gett offer i form av ett öga eller en arm med mera. Det är fortfarande lite osäkert om Tyr verkligen var en egen as eller om det bara var ett annat namn för Oden, likaså finns vissa som anser att Tyr är höggud och inte Oden som skulle ha kommit till senare...trots att han är Tyrs far...
Fäder och söner är ju också ganska kul att läsa om i mytologier, finns så många bra fadersgestalter att ta upp så jag orkar helt enkelt inte...
Namnet Sidgrane betyder för övrigt "Han med långt läppskägg", kan vara bra att lägga på minnet...
Oden hade ju häst, korpar och spjut men också två ulvar vid namn Gere, den glupske och Freke, den spjuthuggande. Oden som den gode man han var gav dessa ulvar sitt kött under middagarna i Valhall så han själv kunde dricka mer mjöd...
Ordet ulv är förresten det ursprungliga namnet på varg, varg är ett noaord vilket betyder att man använder ett annat namn på något för att det ursprungliga namnet anses olycksbringande att nämna.
Varg betyder egentligen våldsverkare eller främling. Andra noaord är tasse och gråben. vilket har gett ordet tassemark, något som ju är ganska vanligt idag om man ska tro på jägarkåren...
En notis om vargens attacker mot människor i Sverige, antalet bekräftade fall är väldigt få, det handlar då om sjuka djur, rabies, eller djur hållna i fångenskap. Vissa säger att det finns många fall dokumenterade i kyrkoböckerna, vilket det också gör, men att lita på kyrkoböckerna då dom i ena dödsfallet anger varg och i nästa så är det troll...nja, jag vet iallafall vad min åsikt om kyrkoböcker är...

Andra noaord/namn är Hin Håle, nalle, bamsefar, Adonaj och Jorum.
Adonaj betyder "min herre" och används istället för JHVH inom judendomen.
Jorum är ett namn för döden.

"vi" är ett ord, för er som missat det...
-vi betyder helig/kult plats eller offerplats. Används såvitt jag vet mest i Uppland?
-jaur betyder sjö
-ås har oftast med en naturlig ås att göra men i tex Västerås så är det faktiskt av ett annat ursprung. Västerås hette förr Västra Aros, då Uppsala hette Östra Aros. Aros är ett gammalt namn för åmynning, både Uppsala och Västerås ligger vid gamla viktiga åmynningar, Fyrisån och Svartån.
Namnet förändrades i typ denna följd: Westra Aros, Westraarus 1200-tal, Waesteraros 1356, Waestaros 1368, Vestrars 1384, Waesterars 1396, Västrå'rs och Västerå'rs 1400-talet till Västerås under 1600-talet

Danska Århus och norska Trondheim, förr Nidaros, har också aros som grund.

Så gamla namn och sånt lever kvar än idag. Kanske därför så många jägare är rädda för vargen, våldverkaren, fortfarande. Tanken att en annan jägare finns där ute i skogen som mycket väl kan vilja ta en tugga eller två är ju riktigt skrämmande, speciellt för en vuxen karl med studsare över axeln... Japp, jag är för varg och natur!
...åh nej, jag är uppväxt med jakt och hund på landet...

Och till eder som trots all text läst er ner hit vill jag tacka för mig och säga Godnatt, som jag för övrigt har på bild...

Godnatt, befästningstorn i Karlskrona och en del av UNESCO:s världsarvslista.

#blogg

1
Skriv svar