Gratis är för dyrt!

Medlem
Gratis är för dyrt!

[ia=488029; large]

För fem minuter sedan läste jag något som fick mig att tro att Microsofts flygsimulatorserie är död på riktigt. Enligt Destructoid så kommer Microsoft Flight att vara gratis! Det kan låta som en bra nyhet, men jag är tveksam av minst två skäl.

För det första så tenderar gratisspel att röra sig mot den minsta gemensamma nämnaren, i detta fall bort från realism och i riktning mot enkelhet och vacker grafik. Helt enkelt för att det är det utvecklarna tror att massorna vill ha, vare sig det stämmer eller inte. Det kan vara bra i vissa fall, men det garanterar mer eller mindre att det här blir ett konsolflygspel, inte en simulator.

För det andra är gratisspel så in i helvete dyra! Visst, första fixen är gratis, eller själva grundspelet i de flesta fall. Men om du vill ha en månatlig prenumeration så kostar det lika mycket som World of Warcraft eller vilket annat onlinespel som helst. Dessutom säljer nästan alla gratisspel extraprylar som du kan köpa för riktiga pengar, och dessa tenderar att vara ohyggligt dyra. Ta World of Tanks till exempel: Det är ett skitkul light-stridsvagnsspel som är gratis att spela. Och så vill du ha guldkonto, och köper till några stridsvagnar att leka med - vips så har du gjort av med dubbelt så mycket pengar som du hade gjort med en vanlig prenumerationsbaserad service.

Jag tror med andra ord inte att Microsoft kommer att ge oss någon ny flygsimulator. Vi får hoppas att Aerosoft gör verklighet av sina planer och faktiskt släpper nästa generations Flight sim.

#blogg

Medlem
Gratis är för dyrt!

Bra skrivet, kan inte hålla med mer än vad jag gör.

Vi har sett utvecklingen förr, det är därför vi oroar oss, tills dess är det jag som krashar vid take-off för 5 gången idag. (sen hoppar jag över till det där andra spelet, 600 döda austronauter senare så borde det ju gå bättre?...eller?)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Min måne är tapetserade med döda, gröna astronauter :). Och just KSP har ju en betalningsmodell som känns bättre än "gratis" (vilket inget av gratisspelen ju faktiskt är): Du får bidra till utvecklingen och gör en lite spännande investering i något som kan bli riktigt stort - och som du då fått för vrakpris!

1
Skriv svar