Racketlon - vilken jävla höjdare!

Flakmonkey
Racketlon - vilken jävla höjdare!

Tidigare idag gjorde jag något fruktansvärt kul som jag aldrig gjort tidigare. Jag var en av åtta deltagare i en Racketlon-tävling. För dig som inte känner till det här konceptet så är det en kul tävlingsform för alla som gillar racketsporter där du lirar tennis, badminton, squash och pingis. Vet inte hur tävlingsformen är i vanliga fall men vi la upp det så att du var en grupp med fyra personer där alla mötte alla i de olika sporterna och först till 15 vinner. Det är dock inte vinsterna i sig som räknas utan hur många poäng du får så vinner du tre av fyra matcher mot en motståndare med en poäng men du torskar den sista med åtta poäng ja då förlorar du hela matchen.

Just det sista lät lite udda i mina öron till en början, men sen insåg jag det häftiga med det eftersom det gör så att alla poäng räknas. Även om du blir utklassad i tennis så kan de där tre poängen du lyckades ta visa sig vara enormt viktiga i slutändan och att ge upp finns inte på världskartan. I övrigt är det vanliga regler, förutom när det gäller upplägget med servar då du växlar efter två vilket skiljer sig från de tradionella reglerna i några av sporterna där du ju behåller servern tills du förlorar en boll.

Hursom så var det i varje fall hur kul som helst. Vi var som sagt åtta pers där jag kände två sedan innan men de är nya bekantskaper genom flickvännen så varken de eller jag hade någon koll på var jag låg i färdighetsnivå. Jag gick därför in i tävlingen som mål att inte komma sist och det lyckades jag med. Pingisen gick som väntat kasst, badmintonen vann jag någon match i, i squash lyckades jag vinna hälften medan jag i min nya paradgren tennis lyckades gå obesegrad genom hela härligheten. Förstår inte riktigt hur det gick till eftersom jag knappt kan serva (förstaserveprocenten ligger väl på 10%) men eftersom ingen av oss kan spela tennis ordentligt så räckte det med att hålla bollen i spel och lägga den nära linjerna.

När alla poäng och matcher räknades ihop visade det sig att jag gjort mig förtjänt av en femteplats. Inte i topp men över skamnivån och jag var väldigt när att få spela match om tredjeplatsen så jag är nöjd. Är också nöjd med träningspasset för det blev faktiskt ett rejält sådant även om det var korta matcher och kanske snarare tack vare det. Högt tempo och tävlingselement gör ju att man tar ut sig det där lite extra, speciellt då det är andra tävlingsmänniskor man har att göra med. Så nu ligger jag här i TV-soffan och tar igen mig och jag kommer garanterat vara stel imorgon.

Det här var som sagt första gången jag prövade på Racketlon men jag hoppas och tror att det kommer bli fler gånger framför. Jag kan också rekommendera alla att pröva på det om du gillar idrott i allmänhet och racketsporter i synnerhet. Man behöver inte vara bra, men det är ju som alltid roligare om de man spelar mot är på samma nivå, eller i varje fall inte på tok för bra eller för dåliga. Vi spelade i Enskede Rackethall och hela kalaset gick på 330 kronor och då ingick uthyrning av racketar till samtliga sporter. Inte alltför tokigt tycker jag för fyra timmars spelande, speciellt med tanke på vad det kostar att hyra en tennis eller squashbana i en timme i normala fall

#blogg

1
Skriv svar