De va grymt förr

Pansarknekt
De va grymt förr

Att minnas är en helt annan sak än att faktiskt komma ihåg. När man kommer ihåg är det konkret fakta. Att minnas är däremot lite som att drömma. Detta gäller i allra högsta grad spel och när vi tänker tillbaka på spel vi spelade mycket så är det minnas vi gör. Vi kommer ihåg detaljer, men vi minns de anslutande punkterna mellan varje bit fakta.

När detta sker i frågan om spel så har vi en tendens att släta över luckor med skönmålande material istället för att lägga dit de brister som vi en gång såg. Detta verkar vara en konstant på de flesta saker i livet, det var bättre förr osv.
Det innebär att ofta "åldras" spel och blir dryga med åren. Det är framstegen som görs av spelutvecklarna och interaktions design generellt som flyttar fram pjäserna och det är inte alltid konsumenterna märker det. Därför kan man verkligen se vilka spel som hade en inneboende kvalité genom att testa om de fortfarande fungerar idag.
Ett spel som fortfarande fungerar mycket bra idag till PC är UFO: Enemy Unknown. Det är i princip felfritt gjort i fråga om spelvärde. Man kan ifrågasätta mycket såklart, men tittar man på spelet och spelkänslan så blir teknokratiska argument överflödiga. Att självaste Firaxis gör en uppföljare är givetvis mycket intressant. Dock är det svårt att vara entusiastisk när man provat de UFO spinoffs som gjorts de senare åren av mindre kända utvecklare.

En särskilt intressant och phet nyhet är att Thief 4 är under utveckling. Man har börjat marknadsföra (läcka ut info om)projektet på internet nu och det är väl säkert att påstå att nyheten spred sig som en löpeld. Rent plötsligt så skriger alla fanbois om att det är det bästa spelet genom alla tider och man synar liret i sömmarna som en skadeglad svärmor.
Här har dock även jag lite farhågor om att det kommer finnas coversystem och permanent 3e personsperspektiv samt att det ska vara förlåtande som tusan för den publik som spelar spel men kanske inte borde.

Thief var ett spel som dröp av inlevelse och mystik. Det handlade mycket om att vara tålmodig, lyssna, hålla sig i skuggan och givetvis undvika ge ljud ifrån sig. Man är TJUV, ingen ninja eller lönnmördare. Du ska vara oupptäckt, punkt.
Under tiden det begav sig så fick jag min första "en saga som kommit till liv" känsla pga den absolut perfekta stämningen Thief hade. Det var Tim Burton långt före jag någonsin sett någonting med Tim Burton. När jag var en liten ignorerad pöjk brukade jag ta fram smygarskorna och utforska den stora världen. Det gällde givetvis att hölla sig gömd i skuggan samt att se till att förväntningar spelade en i händerna. Därför blev kocken glad när Thief hamnade på bordet. Thief skapade smygarspelen, det var före sin tid och det manifesterar allt man kan göra med mediet spel utan det ska flashas och slaktas till höger och vänster.
Tyvärr så har tiden kanske inte varit lika snäll mot Thief som mot ovannämnda spel men det är helt klart värt en igenomspelning om man har tålamodet att spela en riktig tjuv.

Jag fortsätter vara försiktigt positiv till Thief 4 tills jag sett mer av det.
För fällorna är många. Spelet utvecklas av Ubisoft Montreal, och om jag inte har helt fel för mig stod dom för Assassins Creed. Även om AssCred är ett bra spel för vissa satt det helt fel hos mig. Det var en spiderman på medeltiden utan något större djup. Att Thief 4 skulle bli ett AssCred på natten skulle vara helt fel väg att gå. En stor jäkla stad att plundra och loota låter iofs inte fel så att vara helt negativ går ej. Det är som sig bör då att man tar från det gamla och mixar med det nya samt förhoppningsvis kan hittepo lite nytt också. Verstehen Sie?? Auf Wiedersehen då!

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
De va grymt förr

Bra inlägg! Intressant läsning, det är speldiskussioner av detta slag jag vill se oftare här på FZs forum och bloggportal

Lite grammatiska fel och dylikt här och där, men inget som gör texten oläslig.


signatur

Imperator

1
Skriv svar