100 spel jag vill spela #1

Redaktör
Ponny
100 spel jag vill spela #1

Det här är första spadtaget, inledningssteget av en lista som gror lite i bakhuvudet mest varje dag säkert på mången gamers. Varför inte realisera den? Ha det hela svart på vitt. Kanske blir det med tiden 1000 spel istället för 100? Men då får jag väl döpa om listan. Inga regler, ingen specifik turordning, ingen schemalagd regelbundenhet – bara spontana tankar.

Bisarrt är att många av spelen jag nog kommer lyfta fram står hemma i hyllan – som Mass Effect. Jag har varit dålig på att att hitta tiden till Biowares epos. Faktum är att första Baldur's Gate är det enda jag avverkat under alla år (bra prioritering, men ändå!).

Och nu när jag är i full färd med att knarka The Old Republic kommer ofta tankarna på hur jag gärna vill ta mig an Biowares egen galax, det första spelet, ja, hela serien och se om valen är så tunga och dramatiska som det påstås. Kanske något att tänka på i sommar när jag tar min första semester på två? Helt klart är att det är ett spel jag ska spela innan jag dör.

(FYI: jag tänker inte dö förrän jag är 128 år. Nu vet ni)

[ia=492752; large]
Finns känslorna i rymden?

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
100 spel jag vill spela innan jag dör #1

Inget att hurra för enligt mig. Det enda som håller riktig världsklass är dialogerna. Stridsmekanikerna är stela, uppdragen oinspirerade och linjära, storyn banal och rollspelselementen närmast obefintliga.

Jag vill ändå betona att Biowares känsla för detaljer skiner igenom och ME har stort produktionsvärde, men jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka det är gudabenådat. Jag har visserligen bara spelat tvåan, men den var inte tillräckligt imponerande för att få mig ens måttligt intresserad av uppföljaren.


signatur

Imperator

Redaktör
Ponny

Ujujuj... Det var hårda ord. Jag hoppas att du har fel, för att lägga ner sin själ och - inte minst - tid i ett "meh"-rollspel gör ont. Men det finns ju bara ett sätt att få ett ordentligt svar...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har inte själv spelat Mass Effect även fast jag äger det på steam. Äger ett hundratal spel på klienten samt ytterligare massor köpta retail, men det är svårt att hinna med när man dels studerar, jobbar och har en massa andra aktiviteter. Spelintresset finns kvar, men tiden räcker inte till :<

ska följa din lista, kanske blir jag inspirerad att välja ut något att lira igenom!

Medlem

Det är bara att gratulera till att du nu får upptäcka en av världens bästa spelserier för första gången. Det är en minst sagt storslagen upplevelse, men riktigt överjordiskt bra blir det inte förrän i Mass Effect 2. Sättet spelen är sammanlänkade på - när man spelat igenom Mass Effect så kan man börja Mass Effect 2 med savegame från första spelet, varpå de beslut man fattade i första spelet får efterverkningar i efterföljaren - är genialiskt.

Behöver jag ens säga att jag förhandsbokade Mass Effect 3 så snart det var utannonserat?

Redaktör
Ponny

raefzm88@ Tiden kan ta sig i brasan! (men jag förstår allt för väl vad du menar) Let's inspirera mera och varandra. Och även om vi inte hinner nu, en dag är man 65+

IshethZenunim@ Det är lite den känslan jag vill åt och hoppas jag får känna. Just det du beskriver är så kittlande och häftigt, out of this world (på fler än ett sätt)


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar