Kameraväska

Medlem
Kameraväska

Nej det blir ingen recension, men jag tänkte skriva lite om hur jag tänker med min kameraväska och dess innehåll. Varför man behöver flera olika kameraväskor och vad man kan tänkas behöva i storlek.

I dagsläget har jag några olika väskor. I olika storlekar och former. Man vill ju inte släpa med sig allt hela tiden, samtidigt som det finns tillfällen då det är ett måste. Då behöver man ju dels en liten väska för att ha med sig på korta turer där man kanske bara är intresserad av att ha med sig ett eller kanske max två objektiv.
På bröllop däremot vill jag ha med mig allt (så att jag inte står där och svär över just DEN optiken som jag lämnade hemma) och då behövs en jäääätestor väska.

300 AW/ Vertex

Jag har genom åren använt mig av Lowepro och deras sortiment. Jag har allt från midjebälte där man fäster olika mindre väskor för objektiv och dylikt, till ryggsäck modell liten och modell stor. De är funktionella och hållbara och ser helt okej ut att ha med sig på stan. Billiga vet jag inte, men det får man inte prioritera. Ofta är det så att man får vad man betalar för.

300/ Flipside

Om vi leker med tanken att jag ska ut med barnvagnen och promenera runt parken. Ja då tar jag ingen väska med mig alls. Kameran hänger med ett objektiv runt halsen. Är det regn och rusk packar jag eventuellt ner kameran i en väska, eller lägger den under regnskyddet på vagnen. Likadant om det är promenad utan barnvagn som gäller, är det endast ett objektiv med så hänger kameran runt halsen.

Skulle jag däremot vilja ta med mig ytterligare ett objektiv och kanske en blixt, ja då får det bli ryggsäck modell mindre. Att tänka på är dock att aldrig packa ner kameran i ryggsäcken, då blir det inte så många bilder tagna! Jag har märkt att om jag traskar ut med allt nedpackat och kommer fram till något som hade varit "fint" att fotografera... ja då är det plötsligt jättejobbigt att börja plocka i väskan och istället promenerar jag ofta vidare utan att ha tagit någon bild.

Så kameran runt halsen, och extraprylarna nedpackade! En regel som är värd att tänka på.

Behöver jag ha med mig flera objektiv, blixt, kanske en reflexskärm, extra batterier o dylikt så är det stora ryggsäcken som gäller. Här får jag plats med hela min utrustning:

Canon 5Dmk2 kamerahus
Canon 35/1.4
Canon 24-70/2.8
Canon 70-200/2.8 IS
Canon ST-E2 Flashtrigger
Canon 580EX2 Flash
Sigma 85/1.4
Stativ Velbon Sherpa Pro Carbon + Manfrotto hydrostat kulled
Extrabatterier
Minneskort
Trådutlösare
Ev laptop
Reflektorskärm
Putsdukar o annat krafs

Det blir en ganska tung ryggsäck och därför är det viktigt att man hittar en som har bra bäregenskaper. Du vill ha midjebälte till exempel för att avlasta ryggen på långa promenader. Tänk vandringsryggsäck men för kamerautrustning.
Nackdelen med en dedikerad kameraryggsäck är att många inte erbjuder någon särskild plats för annan utrustning så som extra kläder eller så. Facken är gjorda för kamerautrustning helt enkelt.

Att hitta den "perfekta" väskan har för mig tagit många år. Jag har testat igenom oräkneligt många ryggsäckar, magväskor, midjeväskor, axelväskor osv. Vad jag kommit fram till är att man behöver några olika, för olika tillfällen.
Vissa behöver kanske vattentäta väskor om man t ex ska ut och paddla eller röra sig i väldigt fuktiga områden. Andra prioriterar kanske extra utrymme för kläder osv. Det finns en väska för alla, det gäller bara att hitta den

#blogg

Kameraväska

Tycker det funkar bra med en ICA-påse med vackra bilder på utsidan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFZ
Medlem

framför allt så låter det jävligt stryk/vattentåligt, walter.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Varför inte kuta omkring med alla prylar i sina originalkartonger. Det borde ju vara både smidigt och snyggt.

Skrivet av modusoperandi:

framför allt så låter det jävligt stryk/vattentåligt, walter.

Alla vet att man inte behöver stryka ICA-påsar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av manuelek:

Varför inte kuta omkring med alla prylar i sina originalkartonger. Det borde ju vara både smidigt och snyggt.

Helst med prislappen kvar

Vad tycker du om Lowepros produkter?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hrrmm.. läs bloggen igen mannen Jag lovordar ju Lowepro
Har använt dem i många år... typ nåt sånt skrev jag ju....

Medlem

Har en ganska smidig axelväska till min kamera. Som har plats för två objektiv och laddare. Thats all i need :). Snabbt tillgänglig utan att behöva krångla med ryggsäck eller liknande.

Medlem

Laddare är något som jag aldrig packar ner... har jag behov av extra batteritid är det smidigare att köpa ytterligare ett batteri. Så slipper man förlita sig på att hitta el-uttag.

Skrivet av manuelek:

Hrrmm.. läs bloggen igen mannen Jag lovordar ju Lowepro
Har använt dem i många år... typ nåt sånt skrev jag ju....

Njae, det är väl inga riktiga lovord:

"De är funktionella och hållbara och ser helt okej ut att ha med sig på stan..."

- det känns mer som något man skulle kunna läsa på etiketten.

Hur hållbara är de? Klarar de av (den modellen du använder) - massivt regn, hur funkar blixtlåsen när du snabbt vill få upp kameran och ta en bild, kan du använda din väska att snatta saker på Rajala, du vet, viktiga detaljer


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Okej då får du här en liten recension.

Regn, ja de väskor jag har eller har haft har stått emot regn bra. Flera modeller har inbyggt regnskydd som man drar över väskan vid regn. Andra är helt vattentäta från start med limmade sömmar osv. Men även utan något dedikerat regnskydd funkar fint i en regnskur.

Dragkedjorna har jag inget ont om att säga, men kameran ska hänga på axeln för att man inte ska missa några bilder.

Rajala är det ställe jag handlar på så det verkar ju dumt att sno något därifrån

1
Skriv svar