En studie i förvanskad självbild

Antikvitet
En studie i förvanskad självbild

Det här var det roligaste jag läst på ett tag (eller åtminstone på en kvart):
http://loading.se/news.php?pub_id=19030

Citat:

Den 16:e april 1992 gjorde Tobias Bjarneby debut i Nintendo-Magasinet. Det var den dagen hans första texter publicerades. Under 20 år har Sverige haft en självklar ledare för spelkulturen här i Sverige, via allting Nintendo och vidare till Super PLAY och nu LEVEL. Låt oss tillsammans minnas Tobias Bjarnebys 20 år inom den svenska speljournalistiken.

Men förutom att vara ett uttryck för en något smaklös navelskådning är det också en intressant uppvisning i hur det går till när man konstruerar idolbilder. Om man konsekvent (i synnerhet i massmedial envägskommunikation) utmålar Bjarneby som godartad despot kommer till slut läsarna svälja det med hull och hår och vips börjar de säga saker som:

Citat:

Han var väldigt trevlig och signerade LEVEL 55. Han tog sig även tid att prata med mig.

Citatet verkar förvisso komma från en frilansare och artikeln dryper av en ironi som dessvärre går mig förlorad. Inte helt osannolikt är det jag som blivit trollad av en Loading-redaktion som just nu fnissar förnöjt åt sin egen underfundighet.

Ödmjukhet är som bekant en dygd, men kaxighet kan ibland ge utdelning. Eller i alla fall smicker, om man själv är den som modererar megafonen. Grattis Tobias, till 20 produktiva år i spelbranschen.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

En studie i förvanskad självbild

Blir lite smått parodiskt med en hyllningstext som maskerar sig som nyhetsartikel, ja. Samtidigt är det ju få som varit lika viktiga för svensk speljournalistiks frammarsch som just Tobias Bjarneby, så man kan inget annat än gratulera och hoppas på minst 20 år till.

Medlem

Det jag främst minns angående herr Bjarneby är att jag var jäkligt avis på att han fick spela Square-spel då jag satt där hemma och ogillade Bergsala för sina släpp

Så visst kommer man ihåg namnet men det är ju ganska modigt att slänga ur sig sådana där svepande hyllningar när det är så subjektivt

1
Skriv svar