Battleship - härligt hjärndöd underhållning

Flakmonkey
Battleship - härligt hjärndöd underhållning

Ibland är det skönt med underhållning som inte tvingar dig att tänka. Det kan gälla musik med enkel melodi och meningslös text som bara sätter sig i stil med de sommarplågor vi snart kommer få stifta bekantskap med. Spel bjuder också på det förstås med mer eller mindre ytliga historier och mekanik som är bra just tack vare det. Det vanliga exemplet är dock förmodligen filmens värld och där det kanske mest hjärndöda du kan titta är en tvättäkta actionrulle från Hollywood.

De har oftast skrattretande handling, halvtaskiga skådespelarinsatser (mycket pga manuset inte tillåter mer) och logiska luckor stora som Grand Canyon. Vad de däremot har är underhållning i massor tack vare härliga effekter, en bombastisk produktion och en självdistans som gör att man bara kan njuta av att bli underhållen istället för att behöva bli matad med någon moralkaka eller djupare mening som ska förändra ens liv.

Ikväll gick jag och såg precis en sådan rulle med två goda vänner på Sergel i Stockholm. Filmen i fråga var Battleship som baseras på det klassiska brädspelet, eller det är åtminstone vad skaparna vill få oss att tro. Visst finns det referenser men eftersom spelet inte har någon handling överhuvudtaget är det nog enbart namnet de tvingats betala för att använda. Hursom så fyller filmen alla de krav som jag har på den här typen av film.

Effekterna och produktionen sitter där den ska och då gör det ingenting att storyn i många lägen är rätt löjlig och att manuset knappast kommer vinna några oscars. Det spelar liksom ingen roll eftersom jag sitter där som ett litet barn långa stunder bara för att det är underhållande att titta på så länge man inte tänker på hur "hjärndött" det egentligen är och tar det för vad det är.

Filmen är enbart trots allt enbart gjord för att underhålla och det är precis vad den gör. Blev faktiskt positivt överraskad. Nu kan det kanske bero på mina låga förväntningar, men är du ute efter just en film som inte kräver att du tänker utan bara bjuder på action, effekter och sån där underhållning som bara Hollywood tycks kunna skapa. Ja då är det nog ett rätt säkert kort.

Sen så fick jag också chansen att se trailern till filmen Ted... den blir ett måste!

#blogg

Medlem
Battleship - härligt hjärndöd underhållning

Är ju Hasbro som har gjort den delvis så dom behöver nog inte betala för att använda sitt egna namn hehe

Men den verka vara en grym popcornrulle en söndag!


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

1
Skriv svar