Bettan 2.0

Testpilot
Bettan 2.0

Byggde ihop nya burken i helgen , tog en ren evighet att bygga då jag slaktade gamla burken och flyttade diskar och knölade.

Stora problemet var att i gamla burken hade jag 7 Hårddiskar + Bluerayläsare
Nya burken har bara 6 Sata portar vilket innebär 5 diskar max + Bluerayspelaren som jag helst hade sluppit men tyvärr har jag spel som kräver DVD-spelare fortfarande tex Batman Arkham City.

Skall se om Clas Ohlsson har en Esata -> Sata converter så kan jag dra kabel från utsidan av burken och koppla in en enhet till.

Ny burk:
Intel® Core i7-2700K Processor
ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB KIT CL9
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Thermaltake Level 10 GT Big Tower
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5"

Flyttade över alla diskar jag kunde , viktigast var min Corsair 128Gb speldisk.
en 500Gb disk fick ryka och den gamla 64Gb bootdisken byttes ut mot den nya Samsung SSD'n
1000watt Corsair nätagg + Zotac Geforce 570 GTX fick följa med

Sen på kul så smackade jag in mitt gamla Geforce 260 GTX - att ha som PhysX kort.

Började trixa med överklockning ,fanns en egen klockning i bios som klockade burken till 4Ghz vilket var rätt stabilt men jag ville pyssla lite till , fick sitta bra länge innan jag fattade hur det funkar , längesen man klockade och UEFI Bios är ju rätt annorlunda.
Nu rullar det i 4.2Ghz iallafall, ska testa 4.4 i helgen o se om det blir stabilt , med vattenkylning (Corsair H60) så pallar man ju att leka lite.

Intel Core i5-760 Processor @ 3.3Ghz = 4353 poäng i 3dmark 11
Intel Core i7-2700k Processor @ 4.2Ghz = 5617 poäng i 3dmark 11

Spelbenchmarks är lite mera subjektiva men jag har testat 2 spel i 1920x1080

* Batman Arkham City:
På gamla burken körde jag dels utan extra 260 GTX som physx kort och var tvungen då att ställa ner grafik rätt mycket för att få de där ca 40Fps som är min tröskel för flyt i spel.
Tror jag tom helt stängde av tesselation och DX11 effekter.

Nya burken kunde jag ha allt påslaget , med normal tesselation som värde under DX11 , om det nu var mest processorn som gjorde skillnad eller att physX hamnade på 260kortet låter jag vara osagt men nöjd som sjutton.

* Witcher 2
Tog bort Ubersampling som är den fetaste prestandaätaren av alla inställningar i spelet men lät resten vara på max.
Rullar på i 40+ Fps precis som det skall med nya burken

Ganska subjektivt och kommer såklart tweaka settings mera och kommer klocka processorn mera tror jag också.

#blogg

1
Skriv svar