Gör om, Gör rätt

Medlem
Gör om, Gör rätt

Varför är det så svårt för många företag att inse att deras guldkalv till MMO har så grava fel eller saknar så mycket substans att man borde göra något åt det?

Den generella vägen dom tar är att dumpa in mer funktioner, levlar, items, techs osv istället för att ta ett steg tillbaka, titta på vad dom gjort hittills, vad dom missat och göra det rätt??

CCP gjorde det med Eve Online, Blizzard gjorde det med WoW och nu så gör Wargaming det med World of Tanks.

Personligen så har jag svårt att se hur man som utvecklare kan låta bli att se problemen och bara titta på vad man kan lägga till.

Saken är ju den, gör man rätt tidigt så blir det enklare senare. Man slipper ett mass-dropp av spelare som ledsnat på att spelet inte rättas till och sen skammen när man går till ytterligheter för att få tillbaka spelarna igen, så som Blizzards briljanta idé att ta in Kung Fu Panda i WoW t.ex

Gör om, Gör rätt. Så jobbigt är det inte...

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Inaktiv
Gör om, Gör rätt

Som flitig spelare av WoT sedan betan så måste jag säga att dom har utvecklat spelet bra. Fansen får det dom vill ha även fast stora önskemål fortfarande kvar var. CCP har också lyssnat på sina fans och faktiskt tagit steg tillbaka efter kritik. *Tumme upp*

Man måste se det från företagens sida också. Inom vilka ramar kan man utveckla spelen och vad kan man ersätta. Tydligen är det här med MMOs en väldigt stor grej så att bara vända på pannkakan kanske inte är det lättaste utan att riskera att gå bankrupp.

Hur mer kan man utveckla till exempel WoW? I grunden är det inga större fel på spelet då det har miljoner spelare. Men i slutet finns det ju bara explosioner kvar att göra, har inget problem med pandorna dock! Då stör jag mig mer på Gnomernas "high tech" kultur som jag inte tycker alls passar in.

Många blev besvikna på SWTOR. Jag förstod att det skulle bli samma smörja igen eftersom MMO´s har dåliga ramar för utveckling. Jag tyckte det blev ett riktigt bra spel ändå.

Med budgetar på tiotals/hundratals miljoner så tror jag att göra om grejerna är omöjligt. Fundera själv om du var företagare och satsade så mycket pengar på nytt "gameplay" Hellgate London blev en katastrof som exempel.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

WoT har 2 spel lägen: Random och CW.
CW skulle kunna göras mer spelbart genom att lägga till randomhändelser så som tier range och Random skulle behöva lite mer matnyttigt för nu gör man dagens dubblar och sen lägger man ner om det inte är CW den kvällen. I WoTs fall så borde dom kolla på alla andra MMOs och se att dom inte har bara 2 saker att göra.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

1
Skriv svar