Taktkänsla och motorik

Flakmonkey
Taktkänsla och motorik

Nu kommer jag kanske framstå som en hemsk människa men jag tycker det är fascinerande med folk som helt tycks sakna taktkänsla och motorik. Eftersom jag har det själv (om jag får vara lite osvensk och hävda det) så är det svårt att förstå att det kan vara så svårt att göra rörelser i takt till musiken och röra på armar och ben som en ledare gör. Det här är ju nämligen ett fenomen som jag främst stöter på under gympapassen på Friskis & Svettis som jag går på. Där är det ju en stor grupp människor som ska göra samma sak i samma takt så då märks det rätt tydligt när någon har problem med det.

Självklart är det vissa övningar som alla har problem med i början eftersom de är knepiga (var en jag slet med i månader innan den satt) men det här vanliga med att sträcka fram högerbenet och sen bak med vänsterarmen eller något liknande i takt kan uppenbarligen vara extremt svårt. De lyckas alltid hamna i osynk där de ibland gör saker i helt fel tempo eller i fel fas. När andra släpper ner armarna efter att ha hållit upp dem så släpper dessa personer ner dem.

Även om det kan låta som en diss av de här härliga människorna så är det inte det utan jag är som sagt bara fascinerad över att vi är så olika när det gäller just det här. Själv kan jag inte göra något i otakt så länge jag inte tänker på att jag måste göra det. Om jag slutar tänka så gör jag det i takten till musiken och hamnar jag fel någon gång är det bara att vänta in övriga och sen hoppa in i samma fas. Sägs ju att rytmen sitter i blodet och även om jag kanske tror att det snarare sitter i muskler, etc så ligger det väl ändå något i det. Men hur känns det om man inte "har rytmen". Är det bara en osammanhängande röra som kan liknas vid hur en dyslektiker känner är det är ord som ska läsas? Säger jag utan att ha koll på hur det är förstås...

Men men, det är ju bra att vi alla är olika och det är riktigt kul att se de personer som har jätteproblem med detta till en början men som i takt med att de går dit flera gånger blir bättre och bättre. Det är ju helt klart något man kan träna upp och jag tror att många som känner att de saknar koordination och taktkänsla skulle må bra av att sätta sig lite på prov genom gympapass, dans, etc. Det är ju rätt trevligt när kroppen följer med som den ska. Fast vad vet jag, det är kansek ännu trevligare när den inte gör det?

#blogg

Taktkänsla och motorik

Övning ger färdighet


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Spännande, önskar jag kunde innehava en sådan taktkänsla som de flesta har. Jag försöker men det går nästan aldrig bra, jag har dock en väldigt bra reaktionsförmåga och står målvakt i ett fotbollsslag. Undrar om det är skillnad mellan de två ?

Flakmonkey

Samma sak med din familj? Tänkte om det är genetiskt... Eller kanske miljö också... Växer man upp med musik och dans kanske man lär sig det naturligt... Mina kids ska få gå på dans iaf... Lära sig tango vid 5 års ålder och sen breakdance

1
Skriv svar