Simulatorträsket

Medlem
Simulatorträsket

Man läser en recension då och då, och emellanåt ser man ett ex i reabacken någonstans, men oftast är alla dessa meningslösa simulatorer något som man på sin höjd skrattar åt när någon bloggar om dem eller framhåller som skräckexempel i en skämtsam krönika. Man känner till dem, men stöter inte på dem.

Nyligen var jag dock på mediaavdelningen på Tesco (en internationell stormarknadskedja) och då stod de plötsligt där. Heavy Freight Simulator. Tow Truck Simulator. Mining and Tunneling Simulator. Farm Simulator 2011, alldeles intill Agrar 2011. Jag räknade 15-16 titlar och förstod plötsligt storleken på denna genre. Vad jag däremot inte förstod var varför i all sin dar de allihop hade producerats, och vem utgivarna trodde skulle lägga sina surt samlade sekiner på dessa produkter. Det låg inte ett tjockt lager av damm ovanpå spelhyllan, men den såg ändå oerhört övergiven ut.

Jag ska emellertid erkänna att jag haft trevligt framför Sim City och Railroad Tycoon, så helt förhatliga är ju inte dessa spel (i brist på ett bättre ord). Men ändå... Tow Truck Simulator? Vem i helvete tyckte att bilbärgning lät tillräckligt spännande för att finansiera utvecklingen?

Å andra sidan lever vi ju i en marknadsekonomi, och om inte efterfrågan finns så uppstår väl inte heller tillgången? Och finns efterfrågan så lär det inte sluta komma mer eller mindre meningslösa simulatorer inom någon överskådlig framtid. Vad sägs om städsimulatorn Robomop som låter dig skura toaletter, rensa köksfläkten och bona golv utan att du behöver smutsa ner händerna?

Men var och en blir som sagt salig på sin fason, och för dem som trots allt lockas av att prova på verkligheten nästan som den är på riktigt kan jag tipsa om det första uppslaget i senaste PC Gamer. Där finns två fullsidor med reklam för flygsimulatorn X-Plane 10 och Scania Truck Driving Simulator. Båda förefaller i bästa fall ointressanta, men särskilt den senare verkar vara sällsynt tråkig! Enligt annonsen så har utvecklarna dock gedigen erfarenhet av lastbilssimulatorer, med både Euro Truck Simulator och Trucks and Trailors på flaket, så att säga. Och övning antas ju ge erfarenhet, så kanske har de lyckats göra mil efter mil i bil till en riktig skrattfest?

För egen del kommer jag inte att få svar på den frågan. Jag har inte tillräckligt med fritid för att ödsla bort den på dylikt. Oavsett mängden tid jag har så kommer den aldrig att vara tillräcklig för Scania Truck Driving Simulator eller Tow Truck Simulator!

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar