Glöm inte att

Medlem
Glöm inte att

Språkpolisen rycker ut igen efter en tids dvala. Något har stört hans sömn. Något obehagligt har pockat på hans uppmärksamhet och till slut väckt honom ur hans slummer.

En ovana skriva utan "att" har brett ut sig, och den är jävligt störande! (Om du inte tyckte den förra meningen var felaktig eller otydlig så är du en del av problemet, och behöver allvarligt se över dina svenskkunskaper.)

Språk är förvisso i konstant utveckling, men att avskaffa en konjunktion så här är inte att ta språket ett steg framåt utan (som jag ser det) antingen ett resultat av lättja eller en skada från SMS-ande och chattande där folk ofta uttrycker sig så komprimerat som möjligt. Alternativt är författaren en trendzombie som inte tänker själv utan bara följer skocken med får som redan anammat och publicerat sattyget.

För ofoget är spritt både vitt och brett nämligen, och det är beklämmande att skribenter och journalister - som lever på sitt skrivande - inte är mer måna om sina texter än att de uttrycker sig så illa.

"Man fattar ju ändå." Eller "meningslöst ord" kan man tycka. Själv tycker jag bara att denna vana är slarvig, och att man bör uttrycka sig så tydligt som möjligt om man nu uttrycker sig. Privat och i talspråk kan man vara mindre strikt, men i text gäller det att vara korrekt. Och jag ska inte som läsare behöva tolka texten för att förstå den, då har något i korrekturläsningen gått väldigt fel.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar