Alternativ

Medlem
Alternativ

När man letar efter en ny kamera så är det många saker som ska tas i beräkning. Vad är tanken med den nya kameran? I mitt fall handlar det främst om en back-up-kamera vid t ex bröllop. Ifall mitt förstaval skulle gå sönder eller något annat tråkigt händer med den som gör att jag inte kan plåta med den.

Jag har i dagsläget flera kompisar jag kan låna kamera av i sådana lägen, men skönast är så klart om jag kan ha min egen back-up.

Därför har jag nu några olika alternativ. I tidigare inlägg ser ni den ena kameran som är ett av alternativen.

Canon EOS 1Ds mkII : 16,7MP, Fullformatssensor. Lanseringsår: 2005 Beg-pris: 6500:-

Canon EOS 1D mkIII : 10MP, 1.3x cropsensor. Lanseringsår: 2007 Beg-pris: ca 10 000:-

Canon EOS 5D mkII : 21.1MP, Fullformatssensor. Lanseringsår: 2008 Beg-pris: ca 13 000:-

För den som inte är insatt så kan jag berätta att det skiljer så mycket mer än bara megapixlar dessa tre kameror emellan. Den första är rejält gammal vid det här laget, det innebär att en inte har så bra brusegenskaper dvs att plåta i dåligt ljus med den ger rätt mycket brus i bilderna. Men det är en riktig arbetshäst och det är fullformat. Priset är dessutom riktigt trevligt!

Nummer två som "bara" har 10MP är lite nyare i tekniken. Det är inte fullformatssensor vilket innebär att all optik multipliceras med 1.3 för att få ut brännvidden den ger. Lite mer tele, lite mindre vidvinkel. Den här kameran är ruskigt snabb dock, 10 bilder per sekund!

Sista kameran är den jag redan har ett ex av. 21.1MP är mycket, det räcker och blir över till det mesta. Fullformat och rätt ny teknik. Den funkar fint på höga ISO-tal och bruset är förvånansvärt lite. Tyvärr är denna också det dyraste alternativet. Man kan hitta fina exemplar som inte gått så långt för runt 13' Det spräcker min budget som ligger på 10' och sannolikheten att kunna pruta ner en sådan kamera i dagsläget är nog inte så stor.

Jag ska jaga vidare och se vad jag kommer över. Jag blir mer och mer kompis med den gamla 1Ds mk II som jag lånat hem och för 6500:- känns det som rena rånet! Jag skulle då också kunna lägga pengar på ett makro... hmm svåra val det här!

#blogg

1
Skriv svar