En sista trolololol i natten

Medlem
En sista trolololol i natten

E3 händer just nu. Jag sitter uppe och känner att jag borde sugas med i strömmen men det är så mycket intryck och filmklipp som ska tas in på så obefintligt kort tid. Natten är för tung för att sånt ska orkas med. Istället skrattade jag mig gott igenom första säsongen av Big Train och spelade Dice With Buddies (67% vinster so far).

Big Train är en av de där brittiska komedierna som liksom hamnade lite i skymundan eftersom samtliga medverkande gick vidare till betydligt mer prisade serier, men den tål att minnas.Det här är kanske en av de bästa sketcherna någonsin.

Och så läser jag om den nyligen bortgångne Eduard Khil, eller Mr. Trololo som han kom att bli reducerad till när meme-maskinen snappade upp hans mycket udda, mycket fascinerande uppträdande av I Am Glad, 'Cause I'm Finally Returning Back Home i sovjetisk TV. Tydligen var nonsens-sången en form av censur då den riktiga texten tydligen stökade till det i huvudet på den något reaktionära regimen som menade att dess sentimentala skildring av USA inte var speciellt lämpligt.

Jag tänker så på det här för att det finns något väldigt fint i att den här mannen som gick från att vara en firad entertainer till total obskyritet fick ett helt otroligt uppsving under sina sista år. Han fick en otrolig revival från ingenstans, helt i knät utan att en enda själ kunde förklara varför egentligen. Det måste ha tett sig fullständigt obegripligt för denne gamle, gamle man att på årets höst helt plötsligt få all denna uppmärksamhet från alla världens hörn, men oj vad glad jag blir för hans skull så här i efterhand. Det önskar man väl alla dessa has-beens, egentligen. Man älskar ju när föredettingar blir handplockade av någon Tarantino-figur så att de får skina i rampljuset en sista gång så att det inte blir Corey Haim av alltihopa till slut.

Så visst, det är kul att han sjunger trolololol men för en gångs skull så tycker jag att vi återbesöker det här uppträdandet fast med våra internetskadad ironi-hjärnor på standby för en gångs skull. Njut bara, obehindrat och tänk kanske på Corey Haim.

#blogg

En sista trolololol i natten

Vilken trevlig "kollision" mellan musikstilar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
1
Skriv svar