Inte så impad av E3

Skägg.
10 Chambers
Inte så impad av E3

Medan lillen tog en tidig vila har jag skummat igenom nattens händelser, sisådär 90 nyheter eller så. Mest överraskande är nog att min gamla Quake-skalle blev mest betuttad i två hyfsat storyfokuserade titlar - David Cages #Beyond och #Naughty Dogs #The Last of Us - ett ganska oroväckande bevis på att man börjar bli gammal. Om Uncharted-serien är någon form av facit borde det senare bjuda på både intressant och intensivt gameplay medan Ellen Pages deppade flicka nog sparkar igång fler känslor.

[eos_image="547312;w440"]Real Time Klia På Ryggen Event[/eos_image]

I övrigt (och som väntat) hade jag svårt att gå igång på resten. Det var länge sedan #Lucasarts imponerade på mig så samtidigt som #Star Wars 1313 verkar påkostat är jag skeptisk. Folk verkar också lyriska över #Watch Dogs, #Ubisofts nya varumärke, men allt jag ser är Grand Theft Auto med hackingmöjligheter. Demonstrationen kändes lite för regisserad, för hur kunde spelaren annars veta att han skulle ta sig ur byggnaden, vänta i gathörnet, slå om gatljusen och sedan fly över bron? Visst, det finns säkert flera lösningar, men det betyder också att dramaturgin sätts i mina egna händer. Min erfarenhet säger mig att det sällan är ett gott val.

#blogg


signatur
Medlem
Inte så impad av E3

Naturligtvis är alla de här gameplay-demos tungt regisserade. Jag tror själv inte att Watch Dogs kommer spela sådär. Tror inte ens det uppdraget kommer finnas i spelet.

Lite kul att du klagar på Watch Dogs regissering men prisar The Last of Us Båda var naturligtvis utmärkta och snygga demon, men ett spel kan helt enkelt inte spela såsom Naughty Dogs demo gjorde. Men vi får se.

För övrigt tyckte jag Watch Dogs såg skithäftigt ut fram tills att batonger och puffror kom fram och visade det gamla vanliga "CINEMATIC ACTION-SHOOTING WITH COVER AND SLOW MOTION". Automatiska takedowns gillar jag inte heller. Tyvärr flörtade demot lite väl mycket med den breda action-kåta konsolmassan.

Ironiskt nog var höjdpunkten i demot för mig textil-fysiken och gånganimationen där huvudkaraktären sätter händerna i fickorna och ser sådär ruggig och mystisk ut i ett regnigt New York precis känslan jag söker.


signatur

Imperator

Moderator | Testpilot

Tycker Watch dogs faktiskt var höjdpunkten gällande gameplay men Beyond när det kommer till utseende. Frågan är ju bara hur Watch Dogs egentligen spelas, tills dess är jag skeptisk men presentationen la upp en fin idé.

Du och ditt Quake huvud kanske borde varit med taggad på Shootmania? Kanske är ett spel i ditt stuk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Som Filmvetare kollar jag mycket mer på det tematiska än det tekniska, och jag blir oroad över en liten trend, om jag nu skall kalla det för det, det dyker upp på flera ställen på årets utbud.
Vad jag är så kritisk till är alla dessa fiender som förmänskligas så att de ber om nåd i underläge, men som spelare eller karaktären skjuter ihjäl oavsett, kallblodigt.
Watch Dogs, Assasins Creed 3 trailern från tidigare i vår, The last of us, dessa exempel är bra att ta upp då det är något som ingen missar att se. Om det nu skall ta till övervåld i grafisk detalj så tycker jag att det är viktigt att inte känna med fienden. Detta är bara ett utav de saker som ändrats inom spelvåld.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

Reize, det baserar jag nog på att Last of Us är mer linjärt och lättare att styra. Naughty Dog är mästare på den typen av upplevelser. I open world lyckas knappt Rockstar. Men jag håller med, älskar allt med den fladdrande jackan!


signatur
Inaktiv

Inte så konstigt, det mesta har man redan sett innan och det är mer och mer uppföljare, jag menar hur många gånger ska vi behöva åka till irak/afghanistan/whateva o kämpa mot "terror"?

Spelbranschen lider ju snart större brist på variation än vad Hollywood gör, konstigt när det finns såna möjligheter. Aja det verkar iaf som att Ubisoft försöker göra något annat än fps.

Sen har vi ju SimCity också

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du och ditt Quake huvud kanske borde varit med taggad på Shootmania? Kanske är ett spel i ditt stuk.

Det jag har sett hittills, i trailers och kommenterade matcher, har inte direkt imponerat. Bara ett vapen, mestadels öppna miljöer och oinspirerande movement makes me a dull boy.


signatur

Som PCgamer ser jag bara Uncharted kloner i olika miljöer, vad gäller den tekniska biten - så länge det är gjort för att spelas på de gamla konsolerna så blir upplägget aldrig imponerande på PC, tyvärr! Första gången jag sett E3 som ett reklamjippo likt MTV awards - det tilltalar inte mig som målgrupp längre :/

Jag kan bara inte sitta & hypa mig över samma krystade wow-scener vi tuggat sönder sedan slumpens äkta händelser togs ifrån singleplayer där man själv hade kontrollen i en okontrollerbar spelvärld. Nu äger alla händelser rum i hårt skriptade interaktiva cutscenes, med tråkig coverbaserad korridorsgameplay emellanåt där vår minimala kontroll gör sig ständigt påmind.

Edit för sär skrivningar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du och ditt Quake huvud kanske borde varit med taggad på Shootmania? Kanske är ett spel i ditt stuk.

Det jag har sett hittills, i trailers och kommenterade matcher, har inte direkt imponerat. Bara ett vapen, mestadels öppna miljöer och oinspirerande movement makes me a dull boy.

Vi tänker alltså i lika banor. Nåja det var värt ett försök, du hade ju kunnat gilla det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Som Filmvetare kollar jag mycket mer på det tematiska än det tekniska, och jag blir oroad över en liten trend, om jag nu skall kalla det för det, det dyker upp på flera ställen på årets utbud.
Vad jag är så kritisk till är alla dessa fiender som förmänskligas så att de ber om nåd i underläge, men som spelare eller karaktären skjuter ihjäl oavsett, kallblodigt.
Watch Dogs, Assasins Creed 3 trailern från tidigare i vår, The last of us, dessa exempel är bra att ta upp då det är något som ingen missar att se. Om det nu skall ta till övervåld i grafisk detalj så tycker jag att det är viktigt att inte känna med fienden. Detta är bara ett utav de saker som ändrats inom spelvåld.

Håller med i stort, men jag kan köpa det om man iallafall får ett alternativ. Alltså att om jag pekar geväret mot en bönande fiende så kan jag välja att "knocka" honom istället för att skjuta. Om det sedan följer konsekvenser av detta, såsom extra motstånd senare i spelet eller att han minuten efter att du besparat honom livet skriker ut en varning till sina vänner, kan dessa inslag innebära faktiskt tuffa val där du ifrågasätter ditt eget handlande. I exemplet the last of us känns det nästan som ett måste om jag ska kunna få den känslomässiga upplevelsen jag hoppas på, snarare än en välregisserad slaktfest.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

1
Skriv svar