Nu har jag bestämt mig

Medlem
Nu har jag bestämt mig

Kameraväskan ser ut som följer.

Canon 1Ds Mark II
Canon 35/1.4
Sigma 85/1.4
Canon 580EXII Blixt
CF-Minneskort 5st á 8GB

Jag kommer hålla hårt i den väskan må ni tro... vill inte bli av med mina kelgrisar.
Har ett hemligt knep Stålvajer!

#blogg

Medlem
Nu har jag bestämt mig

Jag har ingen koll, men finns det inte större minneskort istället för fem 8GB?

Medlem

Absolut, man kan köpa i princip hur stora som helst. Problemet är att man då samlar allt för många bilder på samma ställe. Not so fun om du kraschar ett kort eller blir bestulen på det. Bättre att sprida riskerna på flera olika kort

Medlem

Helt rätt, hellre fler kort än ett som sen går sönder.

Sprid risken!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av manuelek:

Absolut, man kan köpa i princip hur stora som helst. Problemet är att man då samlar allt för många bilder på samma ställe. Not so fun om du kraschar ett kort eller blir bestulen på det. Bättre att sprida riskerna på flera olika kort

När du spar över till datorn, hur många ställen har du bilderna på då?

Medlem

Från minneskort till dator, från dator till extern hårddisk. Ibland drar jag över det viktigaste pp CD. Jag har även en extra hårddisk som mina redigerade bilder läggs över på någon gång i halvåret. Den står ej inkopplad under tiden. Sen har jag ju dubbla datorer och inte helt sällan hamnar bilderna på båda. Plus att Flickr och andra nätbaserade lagringsställen också fungerar som back-up.

Medlem

Vad tycker du om Sigmas 30 mm 1.4-objektiv? Funderar på att införskaffa en sådan. Känns som en ganska bra all-around lins.

Medlem

Fargo: Jag försökte svara från Barcelona men iPhonen tillät mig inte logga in på FZ.
Vad gäller Sigmas 30mm har jag inget eget uttalande att göra då den tyvärr är APS-C dedikerad. Det vill säga att den inte fungerar på fullformatssensorer och det är det enda jag har. Däremot kör jag ju deras 85/1.4 som är en riktig pärla till porträtt och bilder när det börjar mörkna.
Snart kommer inlägg med bilder från Barcelona, jag ska se till att skriva ut vilken glugg de är tagna med så kan du få lite hum om hur Sigma presterar.

30mm på en crop-camera blir ju någonstans runt 50mm och det är en populär brännvidd på fullformatshusen.

Medlem

Tack för svar! Jo jag förstår att du kör fullformat, det är dock lite över min budget. Nikons d3200 duger fint för mig.

1
Skriv svar