Medlem
Tebryggning

Okej, nu behöver jag er hjälp igen, denna gång i ett av de mest akuta ämnen.

Varje morgon när jag går upp och ofta på kvällarna behöver jag dricka ett par koppar te för att hålla igång. Nu är det så att jag genom åren har prövat på alla möjliga sorters te. Givetvis har det ofta varit påste, men även tekula, ciliafilter och andra metoder för att brygga löste har prövats. Nu är det så att jag tycker det är så jäkla bökigt.

Under min barndom har mina föräldrar druckit kaffe i mängder. Den mesta tiden har det varit bryggt i en helt vanlig bryggare, typ denna. Billiga grejer som säkert går att hitta för nån hundralapp lite varstans. Nu är min fråga om någon har erfarenhet av att brygga te i en sådan bryggare. Går det att helt enkelt bara hälla löste i melitta-filter som om det vore kaffe, trycka igång den och vänta en halvtimme eller blir resultatet dåligt? Är te kanske så tätt att det blir översvämning eller tvärtom såpass löst att vattnet rinner igenom utan att det blir nån riktig effekt?

Alla tankar, funderingar och erfarenheter uppskattas!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Farsan brygger varje morgon i en sådan.

Detta fäster han i en typ av ring och lägger på kannan.

Det är ju bökigt, men skulle det vara mindre bökigt att köra det direkt i vanligt kaffe filter?


signatur

4 8 15 16 23 42

Medlem

Ritning:


signatur

4 8 15 16 23 42

Medlem

Hur kan det vara mindre bökigt än att koka vatten, i vattenkokare eller kastrull, och lägga i en tepåse, låta stå några minuter för att smaksätta vattnet samtidigt som det svalnar till drickbar temperatur?


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Med en vattenkokare tar det bara ett par minuter. Sätt på vattnet, medan det kokar upp tar du fram en kopp och till exempel en tepåse. När vattnet kokar häller du det i koppen, väntar några minuter och så är det klart.

Så vattenkokare är ett hett tips.

Inaktiv
Skrivet av Majsvaffla:

Hur kan det vara mindre bökigt än att koka vatten, i vattenkokare eller kastrull, och lägga i en tepåse, låta stå några minuter för att smaksätta vattnet samtidigt som det svalnar till drickbar temperatur?

Nu var det löste och inte i påsar, men jag tror inte det funkar då det tar ett tag för te att ge ifrån sig sin smak och det kommer smaka mer som vatten än te.

Kaffe är malt ner och på så sätt kan lättare ge ifrån sig smakämnena, som jag tror iaf.

Så du får nog hålla dig till det vanliga sättet

Medlem

Du kan ju göra på russiska sättet, brygg väldigt starkt te en gång om dagen, ta en skvätt av det och tillsätt varmt vatten så har du vanligt te.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Du kan ju göra på russiska sättet, brygg väldigt starkt te en gång om dagen, ta en skvätt av det och tillsätt varmt vatten så har du vanligt te.

This!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vattenkokare och tekanna + filter? Om det inte tar för lång tid, förstås.

Medlem

Problematiken är liksom att när jag håller på med vattenkokaren blir resultatet att man måste hålla på med en ny tepåse och brygga nytt för varje kopp. Blir ganska bökigt, och det går åt en fasansfull massa tepåsar varje dag. Om jag brygger på vanligt vis i kanna måste jag gå upp tidigare på morgonen. Min teori är att jag med en vanlig kaffekokare på nått vis kan preppa det på kvällen och sen bara trycka på knappen innan jag går in i duschen på morgonen, så har jag färskt te varje morgon och kan ändå sova den där extra kvarten.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Crunchys téguide:

Börja med att införskaffa dig en Tekanna typ som
http://www.art4m.se/Images/Produkter/Tekanna-Army-462900.jpg
Fyll denna sedan med varmvatten och lösté(Det är så mycket godare än tépåsar). När detta té har dragigt klart ser du till ha att ha en termos nära till hans som du kan hälla över ditt té i. Termosen kan t.ex se ut som:
http://www.dotcomgiftshop.com/files/imagecache/product/84279P...
Ditt té kommer nu hålla värme i termosen och det kommer räcka till flertalet koppar.

Medlem

Nu är ju inte frågan om hur man använder vanligt löste ellre påste för att brygga te. Det är jag fullt medveten om hur man gör... Jag undrar enbart huruvida en vanlig kaffebryggare kan användas till det...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Jag har aldrig testat att brygga te i en kaffebryggare. Jag har däremot bara kokat vatten i en för att sedan smaksätta med tepåsar. Av det lärde jag mig att inte brygga te i en bryggare som vanligtvis används och har använts till kaffebryggande - det smakar helvete.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Jag kör oftast på en hederlig kastrull med uppkokat vatten i Annars så brukar vattenkokaren åka fram. (När det finns ork till att öppna lådan och leta upp den)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Klfh:

Nu är ju inte frågan om hur man använder vanligt löste ellre påste för att brygga te. Det är jag fullt medveten om hur man gör... Jag undrar enbart huruvida en vanlig kaffebryggare kan användas till det...

Tänkte mer på att lösa problemet med flera tépåsar genom termos och lösté.

Medlem

Det går säkert att lösa med kaffebryggare om du använder flera melittafilter så att vattnet stannar en stund, med risk för översvämning och sånt, men lite spill får man räkna med. Skaffa en samovar säger jag!

Medlem

Har du en badass termos så bör teet hålla sig någorlunda varmt över natten. Om du brygger det på kvällen t.ex. Då slipper du t.om. "flippa switchen". Jag ska nog fan testa att koka te i kaffekokare ikväll. Vi har nämligen en piece of shit vi inte bryr oss om.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Har du en badass termos så bör teet hålla sig någorlunda varmt över natten. Om du brygger det på kvällen t.ex. Då slipper du t.om. "flippa switchen". Jag ska nog fan testa att koka te i kaffekokare ikväll. Vi har nämligen en piece of shit vi inte bryr oss om.

Har tyvärr bara en sunkig liten termos jag fick av jobbet en gång... Åter kom med rapport om hur bryggandet gick!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Koka vatten på spis, max 80 grader häll sedan ned vätskan (vattnet) i en fin och harmonisk kopp, bland i té eller samtidigt med vattnet och njut medan morgonstjärnorna blinkar...

Medlem

Det gick bra att brygga te i kaffekanna. Jag tyckte att det luktade lite som att det hade stått och dragit lite för länge, men smakade okej. Det märktes inte heller att vi hade kokat massor med kaffe i bryggaren.
Jag tror dock inte att det är en särskilt bra idé att låta teet stå och dra på en varm platta över många timmar.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Det gick bra att brygga te i kaffekanna. Jag tyckte att det luktade lite som att det hade stått och dragit lite för länge, men smakade okej. Det märktes inte heller att vi hade kokat massor med kaffe i bryggaren.
Jag tror dock inte att det är en särskilt bra idé att låta teet stå och dra på en varm platta över många timmar.

Den skumma lukten har kanske med det gamla kaffet att göra? Hade du teet i melittapåsen nu, eller hade du ned det i själva kannan?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Melittapåsen.
Så vitt jag vet behöver kaffe stå och dra under längre tid än té, det verkar därför rimligt att kaffebryggare tar den tid det behöver för att göra kaffe. Dock så är jag inte alls särskilt känslig för té som har dragit någon minut extra, bryr mig inte att det blir lite beskt för jag använder mjölk som drar bort nästan all sådan udd.

Möjligt att kaffet gjorde lukten.

Jag tror inte att man behöver slänga tepåsar i kannan eller dyl, melittapåsen funkar bra även om man har små mängder löste i den.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Vattenkokare.

Medlem

Jag har använt en vanlig kaffebryggare med filter till té. Det fungerar bra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Låter finfint ju! Jag bryr mig inte alls om ifall teet får dra lite längre. Brukar ändå låta mitt stå bortåt en halvtimme eftersom jag alltid glömmer bort att jag börjat brygga.

Då blir det nog till att införskaffa en kaffebryggare då Tack för hjälpen!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

1
Skriv svar