På fyra hjul

Medlem
På fyra hjul

Igår var vi ute och promenerade. Mamma är på besök och hela familjen snörade på sig promenadskorna. Jag valde dock att lata mig en aning och tog brädan.

Friskt vågat hälften vunnet tänkte jag och hängde kameran över axeln. Det blev kanske inte några vinnarbilder men ibland bara måste kameran med... en känsla liksom.

Med lite tur hittade jag en grym textur, som jag kan använda till framtida texturbilder. Observera också hur sjukt raktecknande Sigma 85/1.4 är... inte en tillstymmelse till förvrängda linjer.

#blogg

På fyra hjul

Sista bilden är väggen som stoppade åkturen, eller

Grym kamera du fått tag i.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

@Traveller det är nog samma kamera, bara annat objektiv. När han pratade om Sigma så menade han objektivet.
Men inte åkte du runt med en Mark II? Känns lite väl klumpigt.

Medlem

Fargo slår huvudet på spiken, samma kamera as always, optiken är det som gör skillnaden. Men absolut, en 5D mkII runt halsen! Inte åker jag med min 1Ds mkII, den är i största och tyngsta laget för en tur på longboard.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Sista bilden är väggen som stoppade åkturen, eller

Grym kamera du fått tag i.

Gick nog rätt snabbt för honom och ändå hinner han ta ett kort. Manuel är snabb.

Medlem
Skrivet av manuelek:

Fargo slår huvudet på spiken, samma kamera as always, optiken är det som gör skillnaden. Men absolut, en 5D mkII runt halsen! Inte åker jag med min 1Ds mkII, den är i största och tyngsta laget för en tur på longboard.

Jaja! Bra nackmuskler får du iaf! :D. Jag tycker iaf även 5DmkII är en hyffsat "stor" kamera. Större än instegs-modellerna iaf :P.

Jag gillar att fota lite själv privat, men personligen känner mig "udda" när jag springer runt med en systemkamera runt halsen. Lite stalkerkänsla.
Hur handskas du med sådant? Eller bryr du dig helt enkelt inte?

Medlem

Nästan alla bilder från turen blev tagna i farten så lite snabb är jag både på brädan och med kameran haha

För att svara på ditt inlägg Fargo så visst, 5D'n är inte en liten kamera och framför allt är den tyngre än instegskamerorna med tanke på att det är mer metall än plast. Även lite dyrare optik som i det här fallet 85mm väger mer än billigare optik med färre linser och mindre glas.

Om att känna sig "udda" på stan med en fet kamera hängandes runt halsen (eller ännu bättre i handen) är något som jag tror de flesta känner till en början. Det försvinner dock med åren och ju mer man tvingar sig att plåta offentligt desto lättare känns det. Om det är det man vill så klart.

Jag började min "karriär" med inställningen att jag inte plåtade människor. Det var jobbigt, både att behöva ta hänsyn till en eventuell modell men även att slänga upp kameran på stan tog emot. Kanske mest då.

Nu tvekar jag inte så ofta då jag är ute, men ibland infinner sig känslan att jag stör min omgivning eller att folk ska känna sig illa till mods om de hamnar på bild.

Skönt att ha i bakhuvudet är ju i alla fall att lagen är på din sida så länge du inte ämnar att sälja bilderna för då måste personerna på bilden godkänna detta. Men ska du bara ha dem för din egen privata samling så är det lugnt att plåta på offentlig plats. Inte ens om en väktare kliver fram och anser att de ska få se bilder du tagit eller att du ska radera dem behöver du göra detta. Om jag fattat det rätt och de inte ändrat lagen sedan jag läste den senast.

Medlem

Tack för feedbacken! Ska tänka på det du skrev :).

1
Skriv svar