Medlem
Panorama

Hittade en grym ryss häromdagen på Flickr, han dedikerar sitt fotograferande till Panorama och är grymt duktig.
Jag blev inspirerad och har nu testat mig fram efter att ha spenderat ett dygn på The Lodge med frugan på vår bröllopsdag.

Här kommer några första trevande försök till Panorama, för den petiga så är de inte perfekta men det har gjort mig mer intresserad av denna teknik och jag kommer definitivt fortsätta lära mig.

Denna bild består av tre vertikala bilder tagna med Canon 70-200/2.8, handhållet.

Denna bild består av 10st vertikala bilder. Canon 70-200/2.8

Denna bild består av 8st vertikala bilder. Canon 24-70/2.8 på 24mm.

#blogg

Panorama

Tycker att det är riktigt häftigt med panoramor! Det jag syftar på är att det gör det möjligt att fånga hela 360 graders omfång och lägga ut som en horizontal representaion, en tvådimensionell bild som fångat hela omfånget. Vi står och ser på allt vad som egentligen skall böja sig runt oss.

Foto, Film, och illustruerat kan göra såna hjärnskrynklande saker.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Hur sätter man ihop dom? Photoshop? Hur går du tillväga från fotografering till skapandet av panoramabilden?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hur sätter man ihop dom? Photoshop? Hur går du tillväga från fotografering till skapandet av panoramabilden?

Det finns väl rätt bra appar för att "sy ihop" panoramor. Kanske PS har inbyggt iofs, men jag har inte sett något sådant själv.

Eller kör du manuellt i Photoshop Manuel?

Fina bilder hur som!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Traveller: Visst är det ballt, jag fascineras något enorm av tekniken och hur man kan på en liten yta täcka så otroligt mycket, om du fattar vad jag menar.

Fargo & jonis: Jag kör allt i Photoshop. Har provat Hugin idag men tyckte det funkade sämre, nu är jag inte van vid det programmet så jag ska inte lämna något definitivt betyg. I CS4 har du i menyn "FILE" något som heter "AUTOMATE" sedan "PHOTOMERGE". Där väljer du de filer du vill att programmet ska montera ihop och sen sker saker och ting nästan automatiskt. Det gäller självklart att ha bra grundmaterial och man måste räkna med att beskära rätt hårt. Jag ska ut och testa om det blir bättre genom att plåta allt i dubbla rader, dvs en vända lite högre i bilden och en vända lite lägre för att på så vis slippa ta bort så mycket uppe och nere... ja testa så fattar ni vad jag svamlar om

Naturligtvis bör man köra stativ för att få så rak linje genom alla bilder som möjligt, men det funkar uppenbarligen hyfsat på frihand också.

Medlem

Häftigt, tack för infon.

Som tvär-amatör har jag faktiskt haft rätt kul med Microsofts iPhone app för panorama som heter "Photosynth" (till skillnad från bror min som är på väg mot en Hasselblad efter att ha successivt stegat sig ner mot en Canon 1D Mach IV).

Jag rekommenderar er som har en iPhone4(S) att installera appen och testa. Den är förvånansvärt kompetent faktiskt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar