Det här med "Girlfriend Mode" då

Medlem
Det här med "Girlfriend Mode" då

Är jag upprörd över att någon på Gearbox kallade deras nybörjarvänliga spelläge för "girlfriend mode" i en intervju. Egentligen heter det Best Friends Forever men Gearbox-snubben använde termen för att påvisa dess tilltänkta publik: flickvänner. Flickvänner som alltså behöver mer hjälp när de spelar spel med sina pojkvänner som är män och inte behöver massa hjälp. Typ. En annan snubbe på Gearbox har försvarat den första snubben och nu snackar alla om vilka sexister Gearbox eventuellt är eller inte är.

Om de var det så skulle det nämligen komma som en enorm överraskning.

Jag vet dock inte hur upprörd jag blir när jag hör detta. Visst är det bara företagsjargon som någon lite klumpigt råkar flänga ut i en intervju och sedan blir det en mycket större grej än vad någon rimligen kan ha menat.

På ett sätt så visar det här hur Gearbox (och de flesta studior) fortfarande uppfattar kvinnor som en perifer demografi. Studior arbetar fortfarande utefter devisen "Tjejer spelar inte om de inte får en rosa DS i handen eller ett superlätt nybörjar-läge som sköter halva spelet åt dem" vilket leder till att en ordkombination som "girlfriend mode" kan födas. Antagandet in-house är att Borderlands 2 är ett spel för män men vårt nya enklare läge gör att flickvännerna också kan spela!

Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är riktigt så illa ställt just i det här fallet. Industrin är förvisso institutionaliserat mansvridet på många sätt men som man brukar säga: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Ja, Gearbox har en väldigt grabbig framtoning. Ja, Randy Pitchford tror att feminism går ut på att kvinnor kan spöa skiten ur killar. Ja, det är ett jätteklumpigt uttalande. Men jag tror framförallt att det rör sig om en något gubbsjuk spelutvecklare som säger något ogenomtänkt i en intervju som sedan framstår som betydligt mer illa menat än det förmodligen var.

Det är bara ett litet symptom av en mycket större sjukdom vilket gör det värt att uppmärksamma och diskutera men inte riktigt värt att bli fly förbannad över - oavsett vilken sida man står på.

#blogg

1
Skriv svar