Experterna har talat!

Medlem
Experterna har talat!

Ni vet sådana här vinexperter och liknande? Jag såg en gång ett program där de lurade sådana med billiga skitviner. Man sa helt enkelt att det var väldigt dyra och exklusiva saker som experterna pimplade i sig och lovorden haglade. Jag har länge misstänkt att det förhåller sig precis likadant med exempelvis abstrakt konst. En massa "experter" som sitter och dillar om en massa skit de egentligen inte har en aning om. Saker som ibland görs med skattepengar. En moderat kommunpolitiker i Hörby lät en vän måla en tavla av honom själv för 600,000 kronor där skattebetalarna stod för hälften. Dessutom gjordes dealen utan någon offentlig upphandling. Och efter att ha läst det där började jag undra vad mer det finns för fails

Den Italienska konstnären Piero Manzoni sålde en gång 30 gram av sin egen avföring till Tate Gallery i London för 22,300 pund.

En tavla gjord av konstnären Henri Matisse hängde uppochned i 47 dagar på Museum of Modern Art i New York..

Under MADE-festival i Umeå 2007 bjöd man in konstnärinnan Itziar Okariz för att hon skulle skapa ett "konstverk" på Norrlandsoperan. Konstverket bestod i att hon kissade på golvet. För det besväret fick hon flygbiljetter samt 10,000 kronor av oss skattebetalare. En man var dessutom framme och samlade upp lite av urinen i en kopp, för att sedan smaka på det. Betyget lät så här; "Det smakar konst". Sedan skickades koppen laget runt för andra "konstintresserade" att ta del av.

I Manchester, England, arrangeras varje år en prestigefylld utställning där konstexperter väljer ut de bästa insända bidragen från allmänheten för att sedan visas upp. 1993 inkom så en akvarell med den poetiska titeln "Trädens rythm". Experterna blev eld och lågor och framhöll speciellt "Färgernas balans, den skickliga kompositionen och den tekniska skickligheten". i den mästerliga tavlan. Det visade sig senare att tavlan var gjord av en fyraåring som bara kluddrat lite. Tavlan var insänd av hennes mamma, som ett skämt.

På ett museum i Fort Lauderdale, Florida, kastades en gång hela utställningen av städerskor. Misstaget berodde på att det så kallade konstverket bestod av 14 000 cigarettfimpar nedtryckta i kaffeburkar.

Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer.

En gång ställdes en samling tavlor ut på ett galleri i Göteborg, målade av Pierre Brassau. Konstkritiker sade bland annat att verken var skapade av en "Dukens balettmästare" samt att pennan "vrider sig med en vildsint kräsenhet på duken". Sedan avslöjades det att någon Pierre Brassau aldrig funnits. Tavlorna var i själva verket gjorda av en apa på ett Zoo.

Känner du till fler liknande incidenter? Skriv i kommentarsfältet.

#blogg


signatur

Burn in the light.

Experterna har talat!

Jag har läst konstvetenskap i massor av år och blir lite tveksam till en detalj, vad har du för källa på:

"Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer."

Det måste handla om "Salon des Refusés" år 1863, inte den berömda "Salongen" på Louvren, eftersom både Manet och Monet ansågs ovärdiga att sälla sig till skaran av klassicister.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag har läst konstvetenskap i massor av år och blir lite tveksam till en detalj, vad har du för källa på:

"Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer."

Det måste handla om "Salon des Refusés" år 1863, inte den berömda "Salongen" på Louvren, eftersom både Manet och Monet ansågs ovärdiga att sälla sig till skaran av klassicister.

Ja det stämmer att det var "Salon des Refusés", alltså inte Louvren.


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Jag har läst konstvetenskap i massor av år och blir lite tveksam till en detalj, vad har du för källa på:

"Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer."

Det måste handla om "Salon des Refusés" år 1863, inte den berömda "Salongen" på Louvren, eftersom både Manet och Monet ansågs ovärdiga att sälla sig till skaran av klassicister.

Ja det stämmer att det var "Salon des Refusés", alltså inte Louvren.

Jag är tveksam att dessa skulle ha förväxlats då Manet och Monet målade helt olika saker. Manet var den stora stjärnan på den tiden, och Monet blev det gradvis med åren.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Jag har läst konstvetenskap i massor av år och blir lite tveksam till en detalj, vad har du för källa på:

"Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer."

Det måste handla om "Salon des Refusés" år 1863, inte den berömda "Salongen" på Louvren, eftersom både Manet och Monet ansågs ovärdiga att sälla sig till skaran av klassicister.

Ja det stämmer att det var "Salon des Refusés", alltså inte Louvren.

Jag är tveksam att dessa skulle ha förväxlats då Manet och Monet målade helt olika saker. Manet var den stora stjärnan på den tiden, och Monet blev det gradvis med åren.

Det var Manet's Olympia som hängde mellan två av Monet's Marinmålningar


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Jag har läst konstvetenskap i massor av år och blir lite tveksam till en detalj, vad har du för källa på:

"Vid salongen i Paris ställde man en gång ut Claude Monet's tavlor med Edouard Manet's verk eftersom man inte fattade att det var två olika konstnärer."

Det måste handla om "Salon des Refusés" år 1863, inte den berömda "Salongen" på Louvren, eftersom både Manet och Monet ansågs ovärdiga att sälla sig till skaran av klassicister.

Ja det stämmer att det var "Salon des Refusés", alltså inte Louvren.

Jag är tveksam att dessa skulle ha förväxlats då Manet och Monet målade helt olika saker. Manet var den stora stjärnan på den tiden, och Monet blev det gradvis med åren.

Det var Manet's Olympia som hängde mellan två av Monet's Marinmålningar

Klantigt. Manets målningar är utpräglat figurativa, medan Monet experimenterade med sin impressionism, förmodigen var det hans tidiga Londontavlor som visades.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar