Produktplaceringar

Medlem
Produktplaceringar

Jag har tidigare tyckt lite synd om NCIS som inte får några nya prylar. De sitter med 4:3-monitorer från 90-talet och verkar ha det allmänt slitigt i sina kostymer i Washington, medan slacker-agenterna i LA kan lalla runt i jeans och omotiverat tighta tröjor på LL. Inte nog med det, de har allt det senaste i utrustningsväg. Nu senast har de fått Windows 8-telefoner.

I Dexter, där har den nya lite lagom irriterande datanörden köpt in sig på en Razer laptop och han väljer dessutom att köra med Razer-loggan som skrivbordsunderlägg. Tur för Razer det...

Bilarnas produktplaceringar är riktigt synliga, men flyger ändå under radarn rätt ofta. Kia och Hyundai syns ofta, och de demonstrerar ofta sina backkameror. Skönast var när Jack Bauer blev inparkerad i 24 och bara kunde zoooma ut med hjälp av kameran. I White Collar kunde allt Tiffany släppa ratten och låta sin nya Ford parkera åt henne med parking assistance. I The Glades passar Jim på att fråga sin flickvän hur många sittplatser det finns i hennes nya jeep, och den har sju platser. Alla dessa fördelar upplyses i handlingen.

Nå, har jag blivit sugen på att köpa något av dessa prylar. Nope, men jag skulle gärna ta Dexter-nissens laptop... även om testerna säger att batteritiden är rätt kass och att den blir glödhet.

#blogg


signatur
Medlem
Produktplaceringar

Produktplaceringar kan allt bli bra roliga ibland, särskilt om det är intryckt stelt och osmidigt. Mina två favoriter är nog från filmerna Evolution och Independence Day.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Haha, produktplaceringar... Det är lite ironiskt att du skriver om det, när blogg-headern heter HYPE.se och du ibland skriver blogginlägg om spel du själv har som jobb att marknadsföra – utan att det är riktigt tydligt för läsaren att du är PR-människa.

Medlem

Hehe har själv tänkt på NCIS där. Washingtongänget sitter på CRTs och sliter medan lilla LA-filialen har state of the art.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det är inte mycket man kan se utan att matas med reklam.
Trevligt att betalda filmkanaler så slipper man det under fiömerna och så finns det ganska mycket i omdemand play som är reklam fritt. Tyr det annars åkte burken ut direkt.

produkt placering är bara ett finare ord för sugirej Svensson.
Visst behövs reklamen men ibland går det bara för långt men att mata oss med all info. Kolla bara in tv 4'a de vräker på minst 25-30 minuter varje timma. Så har börjat tröttna på all produkt placering.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Reklam är en sak, den är övertydlig. Men diskreta produktplaceringar är mer humoristiska och ibland även kreativa. Gillar backkameran med Bauer (men jag äger faktiskt en Hyundai, den har dock ingen sån lyx tyvärr). En annan är "vad det nu är för modell av bilmärket" Lincoln som stenhårde Nico har alla sina hemliga möten i, i tv-serien Necessary Roughness.

En annan skön placering är Alienware i Big Bang Theory, men det är mest för jag gillar Alienware. Och sen gillar jag ju BBT också.

Sebastian; Det handlar uteslutande om samhällsnyttig information i mitt fall.


signatur
Skrivet av Gunner:

Sebastian; Det handlar uteslutande om samhällsnyttig information i mitt fall.

Det handlar varken i första, andra eller tredje hand om samhällsnyttig information, utan snarast om Gunnarnyttig information.

Det är förståeligt att du vill uppmärksamma och skapa intresse för "dina" spel. Jag hade föredragit om det framgått klart och tydligt vem avsändaren är, samt att det är frågan om en tendentiös källa. Allt detta vet ju jag eftersom jag får dina PR-mail i inkorgen, men för den genomsnittlige FZ-läsaren är det omöjligt att särskilja dina blogginlägg från andras. Lite mer transparens är vad jag efterlyste i mitt förra inlägg, kortfattat.

1
Skriv svar