Hem till ett regnigt Göteborg

Medlem
Hem till ett regnigt Göteborg

Då var man hemma i Svedala igen efter en minst sagt intressat resa till öst. Uppkopplingen på hotellet slutade att fungera så jag ångrar i efterhand att jag inte köpte ett Beeline-kontantkort till mitt Huawei E367+ usb-modem.

Den sista heldagen ägnade vi åt shopping av diverse souvenirer, bland annat lite FC Zenit-grejer, muggar och annat smått och gott. Jag hade som mål att köpa en riktig pälsmössa (inte någon plojgrej som de säljer till turister), en flaska absint och Kalashnikov Vodka (smakar säkert skit, men flaskan är tuff). Mössan införskaffades på "Brodvej" till priset av 4400 rubel och var av äkta skinn.

Absint fanns i mataffären men någon AK47-formad Kalashnikov Vodka hittade jag inte. Då min väska knappt höll ihop på vägen hit så beslutade jag mig för att skippa Absinten och bara köpa med mig några småflaskor med Moskovo-öl och en burk alkoholhaltig "Energidryck" som heter Jaguar. Den sistnämnda drycken är mycket populär bland ryska ungdomar och siten English Russia postar ofta underhållande bilder på ryska ungdomars försök att se coola ut, drickandes denna smörja.
Värt att notera är att jag inte är speciellt förtjust i alkohol, utan bara tycker det är kul att samla på udda och roliga flaskor.

Vågar jag någon gång öppna burken så kommer det en videorecension.

På kvällen bar det av till AMF Bowling Club som låg i ett närbeläget köpcentrum. Hallen bestod (ironiskt nog) av 36 Brunswick-banor, troligtvis GS98, och en liten bar. Pro-shopens utbud av klot var inte speciellt imponerande, men sen är man väl lite bortskämd med shopar som Gaps.se i Partille och Mats Karlssons lilla shop i Lundby Bowlinghall.

Väl hemma i regniga Göteborg så har jag haft lite tid på mig att smälta alla intryck. På sätt och vis känns Sankt Petersburg som Göteborg, även om den är mer hektisk. Gatorna i Göteborg känns nästan öde i jämförelse, med undantag för Femman.
Mitt ibland allt folk däröver så får man syn på en liten chihuahua med i en väldigt extravagant (och antagligen väldigt dyr) pälsjacka.
Något som jag reagerade på är den hyfs som fotgängarna visade varandra, och trots den till synes halvt kaotiska trafiken så var det ändå mer respekt mellan bilisterna än i Göteborg. "Söndagsbilisterna" håller även dem ett högt tempo däröver.

Min mage har mått bra av kosten. Man äter förvånansvärt billigt och gott som jag skrivit innan och Sankt Petersburg har nog blivit en av mina nya favoriter. Den "billiga" snabbmaten här hemma har inte en suck..

Bokar man i god tid och på nätet så kan man komma väldigt billigt undan. Har man dessutom med sig någon med lokalkännedom så kan man spara en del pengar genom att använda lokaltrafiken istället för taxi, även om taxi inte är speciellt dyrt.

En rekommendation är att ha alla detaljer redo i god tid, som biljetter, hotellbokning, reseförsäkring och sånt. Jag var lite sent ute med mitt men hade tur att allt flöt på utan förhinder.

Nu blir det att leva på nudlar och fiskpinnar några månader

#blogg


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar